කාන්තාව දේශපාලනයේ සහභාගී වීම සහ පුරුෂ මූලික පන්ති අරගල

~ අනුෂ්කා කහඳගමගේ, ඔටාගෝ විශ්වවිද්‍යාලය

පසුගිය දිනක කාන්තාව අරගලය තුළ සහභාගිවීම පිලිබඳව පැවැත්වූ සාකච්ඡාවක අශිලා නිරෝෂිනී දන්දෙණිය සොයුරිය ඉදිරිපත්කළ අදහස් ඇසුරින් මෙම සටහන පන්නරය ලබයි. ලංකාවේ දේශපාලනය තුළ කාන්තා නියෝජනය අවම වීම සහ එසේ අවම වීමට හේතු මොනවාද යන්න අශිලා දන්දෙණිය ගේ කරුණු දැක්වීමේ මූලික තේමාවක් බවට පත්විය.  එහිදී ඇය කියා සිටියේ, ලංකාවේ වෘත්තීය සමිති අවකාශ තුළ පවතින ‘පන්ති දේශපාලනය’ මගින්  කාන්තාවට ඒවා තුළ ක්‍රියාකාරී වීම හෝ ස්ථානගතවීම වළක්වා ඇති බවයි. ඒ වෙනුවට, රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන හෝ වෙනත් සිවිල් ක්‍රියාකාරී සංවිධාන තුළ ස්ථානගත වීම කාන්තාවට පහසු බව ඇය කියා සිටියාය. එයට හේතුව වී ඇත්තේ, මෙම සංවිධාන ව්‍යුහ විසින් සංස්කෘතික දේශපාලනය පිළිබඳ අවකාශ විවෘතකර තිබීමත්, එම අවකාශවලට ඇතුළුවීම සහ ඒවා තුළ ක්‍රියාත්මක වීම පන්ති අරගල මූලික කරගත් වෘත්තීය සමිති අවකාශවලට ඇතුළු වීමට වඩා පහසු වීමත්ය. ඇයගේ අදහස වූයේ, සංස්කෘතිය හා දේශපාලනය මුසුවී අවකාශවල සිට ගැනීමට කාන්තාවට වඩාත් අවස්තා ඇති බවයි. ඒ අනුව, සංගීතය හා රැඟුම් ආදී විවිධ සංස්කෘතික අංග සහිත අරගල අවකාශයට මුසුවීමට කාන්තාවට ඉතා පහසු බව ඇයගේ අදහස විය. අශිලා දන්දෙණිය ගේ ඒ අදහස අනුව යමින් අප සිතිය යුත්තේ, පන්ති අරගල ලෙස යමක් සිදුකරන වෘත්තීය සමිති අවකාශ තුළ කාන්තාවට සක්‍රීය ලෙස සහභාගී වීමේ හැකියාව නොමැති හෝ අවම වී ඇත්තේ ඇයි ද යන්නයි.

කාන්තාව ඇතුළුවිය යුත්තේ සංස්කෘතික අවකාශවලට පමණද? ලංකාවට වැඩි ඩොලර් ප්‍රමාණයක් ගෙනෙන්නේ කාන්තාවෝය. ඔවුන් ගෙනෙන ඩොලර් විශාල වශයෙන් වියදම් වන්නේ පුරුෂ මිලිටරිය සහ මිලිටරි ප්‍රභූ පැලැන්තිය  නඩත්තු කිරීමටය. සිංහල බෞද්ධ මිලිටරි පුරුෂ මූලික රාජ්‍ය මෙවැන්නක් සිදු කිරීම ඉතාම සාමාන්‍ය තත්වයකි. නමුත්, ඒ පුරුෂ රාජ්‍ය සමඟ ගැටීම සඳහා නිර්මාණය වූ  පන්ති අරගල මූලික කරගත් වාමාංශික අවකාශ තුළින් ගැහැනුන් බහිෂ්කරණය වීම ඉතාම අවාසනාවන්ත තත්ත්වයකි. ආර්ථික අවකාශය තුළ ශ්‍රමය වපුරන ගැහැනුන් ගැන තීරණ ගැනීමටත්, ඒ තීරණවල අසාධාරණ බව තීරණය (නො) කිරීමටත්, එම තීරණවලට එරෙහි (නො)වීමටත් බලය ඇත්තේ පුරුෂයින්ට පමණි. මෙම වෘත්තීය සමිති පන්ති අරගල වෙනුවෙන් පෙනී සිටින වාම වෘත්තීය සමිති වුවත්, ප්‍රධාන ධාරාවේ දේශපාලන වෙනස්කම්වලට අනුකූල ලෙස මේවා වෙනස් කරගනු දැකගත හැකි වෙයි. මීට අමතරව, ටර්නර් සහ බ්‍රවුන් හිල් යෝජනා කරන්නේ, වෘත්තීය සමිති මගින් කාන්තාවන් සංවිධානය කිරීම නොසළකා හැර, රාජ්‍ය සහ සේවකයින් අතර ‘පුරුෂ ගනුදෙනු’ පවත්වාගෙන යන බවයි. ප්‍රධාන ධාරාවේ දේශපාලන උපක්‍රම අනුව වෘත්තීය සමිති ක්‍රියාකාරිත්වය වෙනස් වන්නේ එබැවිනි. මෙවැනි වෙනස්කම් තුළ ‘පන්ති අරගල’ සඳහා වූ වෘත්තීය සමිති යන අදහස ම යම් ආකාර ගැටලුකාරී තත්ත්වයකට පත් වෙයි. එහිදී ‘මතවාද’ වෙනුවට දේශපාලන උපක්‍රමවල අතකොලු බවට පත්වීමට සේවකයින්ට සිදුවන අතර, වඩාත්ම වින්දිත භාවයට පත්වන්නේ, මෙම අවකාශ තුළ වැඩි හඬක් නොමැති බහුතර ස්ත්‍රී ශ්‍රමිකයින්ය. ඊට අමතරව, එසේ ආර්ථික තීරණ ගැනීමේ අවකාශවලින් බැහැර වන ගැහැණුන්, සංස්කෘතික දේශපාලනයේ අවකාශ තුලට ඇතුළත් වන්නේ ඇයි? එය සිදුවන්නේ, ගැහැණිය ඕනෑම අවකාශයකට සෞන්දර්යය කැන්දාගෙන එන  ‘සැරසිල්ලක්ය’ යන ප්‍රධාන ධාරාව තුළ කාවැදී ඇති වික්ටෝරියානු අර්ථයෙන්ය යන්න මගේ එක යෝජනාවක් වෙයි.

පන්ති අරගල-කේන්ද්‍රීය වෘත්තීය සමිති දේශපාලනය තුළ පමණක් නොව, වාමාංශික ශිෂ්‍ය ව්‍යාපාර තුළත් කාන්තා නායකත්වය දැකීම අතිශයින් දුලබය. පන්ති අරගල කාන්තාවන්ට අකැප ද? මෙම වාම ව්‍යාපාර තුළ බොහෝ විට කාන්තාව යොදා ගැනෙන්නේ විරෝධතාවයේ ඔලු ගෙඩි ප්‍රමාණය පුරවන සංඛ්‍යාත්මක සහ  ‘කාන්තාවන්ද  ඇතුළත්ය’ යන සංකේතීය අර්ථයෙන් පමණි. එසේ නොමැතිව, කාන්තාව තීරණ ගැනීම සඳහා හෝ නායකත්වය සඳහා තල්ලු කෙරෙන ව්‍යුහ මෙම වාම විකල්ප තුළ ද දක්නට නොලැබෙයි. ඒ අර්ථයෙන් ගත්විට, රාජපක්ෂ දේශපාලනය තුළ මෙන්ම පන්ති අරගල මූලික කරගත් වාම දේශපාලනය තුළත් කාන්තාවට හිමිවන්නේ ආන්තීකකරණය වූ ආස්ථානයකි. මේ සියල්ලන්ටම වෙනස්ව, ඉතාම ප්‍රගතිශීලි මට්ටමේ කාන්තා සංවිධානය වීම් දැකගත හැකිය.

එනමුත්, මේ අතරම, වාමාංශික සහ ප්‍රගතිශීලි යැයි පෙනෙන නමුත්, පුරුෂාධිපත්‍යමය ව්‍යුහ විසින්ම ක්‍රියාත්මක වන ස්ත්‍රී සංවිධාන සහ ව්‍යාපාර ද දැකිය හැකිය. මෙම දෙවෙනි වර්ගයේ ස්ත්‍රී ව්‍යාපාර සහ සංවිධාන බොහෝ විට ආනුභාවසම්පන්න කාන්තාවන් කිහිප දෙනෙකු විසින් මෙහෙයවනු ලබන අතර, එම ආනුභාවසම්පන්න ස්ත්‍රීන් මෙහෙයවීම සඳහා පෞද්ගලික තලයේ  වාමාංශික පුරුෂ සම්බන්ධතා ව්‍යුහ එකතරා ආකාරයක බල ව්‍යුහ ලෙස ක්‍රියාත්මක වනු දැකිය හැකිය.

පන්ති අරගල දේශපාලනය තුළ ස්ත්‍රියගේ භූමිකාව නොසලකා හැරීම ඉතාම යල්පැනගිය වාම දේශපාලන භාවිතයකි. ඒ වෙනුවට, නව වම විසින් යෝජනා කරන්නේ, වඩාත් පුළුල් සහ ආන්තීකරණයට ලක්වූ සියලු කොටස් වෙනුවෙන් පෙනී සිටින ආකාරයේ දේශපාලන භාවිතයකි. වාමාංශික චින්තනයේ නව මාන ලංකාවේ පන්ති අරගල මූලික කරගත් වෘත්තීය සමිති තුළට කාන්දු විය යුතුය. නැතහොත්, ඒවා සමඟ සමීප සම්බන්ධතා පවත්වන දේශපාලන පක්ෂ ඒ වෙනුවෙන් යම් උපක්‍රමික ක්‍රියාමාර්ගවලට සවිඥානිකවම එළඹිය යුතු බව මාගේ යෝජනාවයි.

මූලාශය

Turner, T.E. and Brownhill, L.S. 2005 ‘We Want our Land Back: Gendered
Class Analysis, the Second Contradiction of Capitalism and Social Movement
Theory.’ In, Capitalism, Nature and Socialism, Vol. 15, No. 4 (December 2004).

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලාංකේය නර්තනය තුළ ගොඩ නැගෙන ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදී පසුබිම සහ චන්න විජෙවර්ධනගේ නර්තන භාවිතය

~  පියුමි   වාසනා, සිරිසීවලී මහා විද්‍යායලය, පානදුර (චායාරූප චන්න උපුලී නර්තනායතනයේ අනුග්‍රහයෙනි) අද්‍යතන ශ්‍රී ලංකාව තුළ  ස්ථාපිතව ඇති පුරැශ-මූලික දෘශ්ටිවාදය සහ ධනවාදයේ  අවශ්‍යතාවයනට අනුව “ස්ත්‍රිය” සකස් කොට තිබේ. ස්ත්‍රී ශරීරය, ස්ත්‍රී පැවතුම්, ස්ත්‍රී ආකෘතිය, ස්ත්‍රිය කියවීම, ස්ත්‍රී සමාජ භාවය යන සියල්ල, පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිය සහ ධනවාදයේ යෙදවීම් මත තීරණය වී තිබේ. ලංකාව තුළ පැවත එන ස්ත්‍රී සමාජ භූමිකාව කර්මකාරකයක් (object) බවට පත් කිරිමට එයට හැකිවි තිබේ. ධනවාදී පාරිභෝජන ක්‍රමය තුළ ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී ශරීරය ශෲංගාර-පූර්ණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

තාක්ෂණික දියුණුව සමග ගබ්සාවේ දිශානතිය සහ එහි සමාජයීය පැතිකඩ  

~ පූර්ණිමා ගමගේ,  ආර්ථික විද්‍යාව පිලිබද ශාස්ත්‍රවේදී උපාධි අපේක්ෂිකා, රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලය (කාටූනය: ගිහාන් ඩි චිකේරා) වර්තමානය වන විට තාක්ෂණය ලෝකයේ සියලුම අවකාශ අතික්‍රමණය කරමින්, සිය ආධිපත්‍යය පතුරවමින් සිටී. වයස් භේදයකින් තොරව තාක්ෂණික ව්‍යාප්තිය සිදුවත්ම, තාරුණ්‍යය සීග්‍ර වේගයකින් එයට නතු වෙමින් පවතින යුගයක, සමාජය කෙරෙහි ඉන් ඇතිවන ප්‍රතිවිපාක කෙලෙසින් වේ දැයි පූර්ව නිගමනයකට, පූර්ව කථනයකට එළැඹීම ඉතා දුෂ්කර කාර්යයකි. තාරුණ්‍යයට තාක්ෂණය සමීපවීමත් සමග දෛනික කටයුතුවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් තාක්ෂණය උපයෝගී කරගනිමින්  සිදුකර ගැනීමට වත්මන් මානවයා උත්සාහ කරයි.…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

නන්දන වීරසිංහගේ කවිය සහ ශ්‍රී ලාංකේය විචාර පර්ශද

~ දර්ශන අශෝක කුමාර මා අතිශයින් ගරු කරන යුග කාරක කවියෙකු වන නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි පිළිබඳ කථා බහ කෙරෙන මාර්ගගත සංවාදයකට පසුගිය දා මා සහභාගී වූයේ කරුණු කිහිපයක් පිළිබඳ අවධානය යොමු කරමිනි. එකක් නම්, නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි තවත් පිරිසක් හඬ ගා කියනු ඇසීමෙන් ලැබෙන තෘප්තිය විඳීමටය. දෙවැන්න නම්, ලංකාවේ කවිය සම්බන්ධයෙන් පවතින විචාරාත්මක තලය කුමක්දැයි යන්න පිළිබඳ විමසීමක් කර බැලීමටය.   ලංකාවේ විචාරාත්මක කියැවීම් සම්බන්ධයෙන් මට නැවත වරක් ඇති වූයේ අපේක්ෂා භංග වූ හැඟීමකි. මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ රචනය ‘සෝසියෝ ටෝක්ස්’ යූ ටියුබ් නාලිකාව සඳහා කළ අදහස් දැක්වීමේ ලිඛිත පිටපතයි. එහි ශ්‍රව්‍ය පඨිතයට මෙතැනින් පිවිසිය හැක) ආයුබෝවන්. මට මේ වෙලාවේ අවශ්‍ය ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පවතින සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය කියන ක්‍රියාවලීන් පවතින අකාකාරය ගැන යමක් කියන්නයි. ඒ, මීට පෙර මම කරපු අදහස් දැක්වීමේදී මතුවෙච්ච ‘රචනය’ කියන කාරණය පිළිබඳව වැඩි දුර සාකච්චා කිරීමේ අදහසින්. ඒත් රචනය හා ප්‍රකාශනය සම්බන්ධයෙන් කතා කරන කොට, සමාජ හා…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලංකාව තුළ චීන සමාගම් වල මැදිහත් වීම සුළු කොට තැකිය හැකිද?

පවිත්‍රා ජයවර්ධන,කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය – අප  ජීවත් වන්නේ ලෝක පර්යාය (world order) යම්කිසි ආකාරයක සංක්‍රාන්තියක තිබෙන මොහොතකයි. සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව  බිඳවැටීමෙන් පසුව ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පර්යායක් ලෝකයේ ඇති කිරීම්ට ඇමරිකාව ප්‍රමුඛ බටහිර කඳවුර දැඩි ව්‍යායාමයක නිරත විය.  කෙසේ නමුත් අද වන විට ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී කදවුර දැඩි අර්බුදයක සිටින බව පැහැදිළිය.  ඇමරිකාව වැනි රාජ්‍යයකම ට්‍රම්ප්  වැනි අන්ත දක්ෂිණාංශික නායකයෙක් පත්වීම, මහත් බලාපොරොත්තු ඇතිව සකස් වූ යුරෝපා හවුලෙන් බ්‍රිතාන්‍ය  ඉවත් විය යුතු බව බ්‍රිතාන්‍ය ජනයාම තීරණය කිරීම වැනි සරල නිදර්ශන…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සමාජ-දේශපාලනික අභියෝග හමුවේ විශ්වවිද්‍යාලවල සමාජ වගකීමේ ස්වභාවය [1]

~ සසංක පෙරේරා (මෙම ලිපිය 2014 වසරේ ඉදිරිපත් කළ දේශනයක සිංහල පිටපත වේ. මුල් දේශනයේ සිට අද වන විට බොහෝ කලක් ඉක්ම ගොස් තිබුනද, එහි ඉදරිපත් කර තිබු අදහස්වල තත්කාලීන වලංගුතාවය සලකා, විශ්වවිද්‍යාල පිලිබඳ අපගේ කෙටි ලිපි මාලාවේ කොටසක් වශයෙන් නැවත පලකරන්නට සංස්කාරක මණ්ඩලය තීරණය කර ඇත) (ඉහල චායාරූපය: පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය; සුනන්දා ප්‍රේමසිරි, සිංහල අංශය, පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය) උපකුලපතිතුමනි, පීඨාධිපතිතුමනි, මිත්‍රවරුනි; ඔබ සැමට සුභ උදෑසනක් වේවා. මීට කලකට ඉහතදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍ර පීඨයේ පීඨාධිපතිතුමා මා වෙත…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සාහිත්‍ය සම්මාන, ඇගැයීමේ වතාවත් හා ශ්‍රීලාංකේය ඉංග්‍රීසි නිර්මාණාත්මක රචනාකරණය

සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්ව විද්‍යාලය, නව දිල්ලිය – (සටහන: මේ ලේඛණය 2016 ග්‍රේශන් සම්මාන පිළිගැන්වීමේ උත්සවයේදී 2017 මැය 27 දා කොළඹ බණ්ඩාරනායක සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී කළ කතාවේ වඩාත් දීර්ඝ සංස්කරණයේ සිංහල පරිවර්තනයයි. ) විනිශ්චයකරුවන් මුහුනපෑ ගැටලුවසර 2016 සදහා පිරිනමණ ග්‍රේෂන් සම්මාණයේ විනිශ්චයකරුවන් වශයෙන් සම්මාන සඳහා ඉදිරිපත් කර තිබූ රචනා පිළිබඳ තීරණ ගැනීමේදී මුහුණ පෑ ගැටළු පිළිබඳ කතා කිරීමේදී මා මේ අදහස් ඉදිරිපත් කරන්නේ මා සමග කටයුතු කළ අන් විනිසුරුවන් දෙදෙනා වන චන්දන දිසානායක හා රුහානි…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

වීර අලකේශ්වරගේ ශෝකාන්තය: අතීතයෙන් ලැබෙන සංඥා

~ සසංක පෙරේරා, සමාජ විද්‍යා අංශය, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය මා උසස් පෙළ පංතිවල ඉගෙනගන්නා කාලයේ, මට සිංහල බස ඉගැන්වූ  ගුරුතුමා කෝට්ටේ යුගයේ දී චීන නාවික අද්මිරාල්වරයෙයෙකු විසින් ලාංකේය පාලකයෙකු පැහැරගෙන යෑම පිළිබඳ කථාවක් අපට විස්තර කළ ආකාරය මට තවමත් මතකය. එනමුත් එය ඔහුගේ පන්තියේ විෂය කරුණුවල කොටසක් නොවීය. එනමුදු, හොඳින් පොතපත කියවූ පුද්ගලයෙකු වූ නිසා ඔහු මේ කතාව මැනවින් දැන සිටි අතර, එමගින් ඔහුට අවශ්‍ය වූයේ බලය හා දේශපාලන ඇඟිලිගැසීම් පිළිබඳ අපට කරුණු දැක්වීමටය.  මේ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

විධිමත් ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර, ජාත්‍යන්තර සබදතා පිළිබද ශාස්ත්‍රීය රචනාකරණය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යයේ අනාගතය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තත්කාලින ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවේ හා නේපාලයේ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වෙත වන්දනාවේ යන පිරිස් පිළබද පර්යේෂණයක් මා 2017 දී පමණ සැලසුම් කර, 2018 අග භාගයේ පමණ සිට ක්‍රියාත්මක කලෙමි.  මාගේ උනන්දුව වූයේ එම චාරිකා මගින් ජාත්‍යන්තර දේශ සීමා සහ දකුණු ආසියාව පිළිබද තත්කාලීන භූ-දේශපාලනික තේරුම්ගැනීම යම් ලෙසකින් වෙනස් ආකාරවලින් අර්ථ දැක්වීමට හැකිද යන්න සොයා බැලීමය. මාගේ ගවේෂණය තත්කාලීන වන්දනා ගතිකත්වයන් වෙත යොමු වී තිබුනද, යටත් විජිත යුගය දක්වාද පර්යේෂණය යොමු…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ඉතිහාසයේ හා ඓතිහාසික ප්‍රබන්ධකරණයේ දේශපාලනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ ලේඛනය 2008 සැප්තැම්බර් 16 වැනිදා තිලක් ජයරත්නගේ තිර රචනා පහක් සමාජගතකිරීමේ උත්සවයේදී ශ්‍රී ලංකා පදනම් ආයතන ශ්‍රවණාගාරයේදී පැවැත්වූ දේශනයේ පිටපත වේ. එය වසර 12 ට පසුව යලිත් පලකරන්නේ එහිදී මතුකළ මූලික ප්‍රවේශ තව දුරටත් අදාල වේය යන විශ්වාශය මතය) අද දින මේ දිග හැරෙන බුද්ධිමය හා සාහිත්‍යමය යාතුකර්මයේ කට්ටඩියෙකු වන ලෙස තිලක් ජයරත්න සහෝදරයා මට ආරාධනය කළ විට, මා ඒ ඇරයුම භාර ගැනීමට ප්‍රධාන හේතුවක් වූයේ ඉතිහාසකරණය, නිර්මාණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට