රචනා චෞරත්වය

~ සසංක පෙරේරා,  දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය

පසුගිය දින කිහිපය තුළ​ ස​මාජ මාධ්‍ය ඔස්සේ පුළුල් ලෙස කතාබහට ලක්වී ඇත්තේ ගංගා සුදුවැලිකන්ද විසින් පරිවර්තනය කල නවකතාවක් වූ සීතලෙන් සීත වුණු සීත සමය කෘති​යේ ඇතුළත් වූ කොට​​ස්​ කිහිපයක් සුජාතා අලහකෝන් විසින් රචනා කළ නවකතාවක් වන ඒත් අපි පියාඹමු යන කෘතියට ඇතුළුවීම පිළිබඳ ගැටලුවයි.  යමෙක් රචනාකරණයේ යෙදෙන විට නොයෙකුත් සාහිත්‍ය මූලාශ්‍රවලින් අනුප්‍රාණය ලැබීම (inspiration) සාමාන්‍ය දෙයකි. ඒ රචකයින් අවංක නම්,  ඔවුන් අනුප්‍රාණය ලැබූ මූලාශ්‍ර සහ පුද්ගලයින් මොනවාද  සහ කවුරුන් ද යන වග ඔවුන් ගේ කෘතිවල සාමාන්‍යයෙන් සඳහන් කිරීම දැකගත හැකිය. නමුත් රචනා චෞරත්වය (plagiarism) යනු මීට වඩා බෙහෙවින් වෙනස් දෙයකි. එය අදහස් හා වචන සොරකම් කිරීමකි.  අප අතර සිටින බොහෝ දෙනා  මේ අන්ත දෙක අතර වෙනස පැහැදිලිව වටහා ගෙන  නොතිබීම කනගාටුවට කරුණකි. ඉහත කෘති සම්බන්ධයෙන් ඇති වී තිබෙන ගැටලුව බැලූබැල්මට රචනා චෞරත්වය ට අග​​නා​ උදාහරණයක්​ ​ ​සපයයි.  

අවාසනාවන්ත කා​ර​ණ​ය වන්නේ, ශ්‍රී ​ ලංකාවේ රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ වාද විශය මේ වන තෙක් පුළුල් ලෙස​ හෝ ​ ගැඹුරින්​ ​​​කතාබහ​ට ලක් වී නොතිබීමයි. ​මට පෙනෙන ලෙසින්, ​මේ වන තුරු රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ යම් සරල කතාබහක් හෝ ඇතිවී තිබෙන්නේ බොහෝ දුරට​ ​අවිධිමත්​ ​ මට්ටමින් විශ්වවිද්‍යාල  පද්ධතිය තුළයි.​ ​ඒද සාපේක්ෂ වශයෙන් නිහඬ හා බොහෝ දුරට රහසිගත මිමිණුම් වශයෙනි. මේ කතාබහට පදන​ම සපයා ඇත්තේ, ඇතැ​ම්  තරුණ විද්‍යාර්ථීන් විසින් තමන් කියවන ​පොත්පත් හා ලිපිවලින් ලබාගන්නා දේ ඒවායේ මූලාශ්‍ර සඳහන් නොකර, තමන්ගේ අදහස්​ සහ වචන​ මෙන් ​තමන් ලියන  නිබන්ධන සහ වාර පත්‍රිකා වැනි ලියවිලි වලට ගෙනඒමේ ගැටලුව පිළිබඳවයි.  මූලික වශයෙන් රචනා චෞරත්වය යනු මෙයයි.  එනම්,  යම් යම් අදහස් සහ වාක්‍ය ඛණ්ඩ ඒවායේ මූලාශ්‍ර සඳහන් නොකර එලෙසින්ම තමන්ගේ ස්වතන්ත්‍ර නිර්මාණ ලෙස පළකිරීමයි. නමුත් මෙය  විශ්වවිද්‍යාලවල තරුණ විද්‍යාර්ථීන් අතින් පමණක් සිදුවන වැරැද්දක් නොවේ. ඇතැම් විට​,​ විශ්වවිද්‍යාලවල ජේෂ්ඨ ගුරුවරුන් ද රචනා චෞරත්ව​​යේ​ යෙදී සිටින බව විශ්වවිද්‍යාල ගුරුවරුන් මැනවින් දන්නා කරුණකි.  

පසුගිය දශක දෙකක පමණ කාලය තුළ ඇතැම් මිත්‍රයින් මා​ ​හා පවසා​ ඇත්තේ, මා සිංහලෙන් ලියා ඇති ලිපි ලේඛන අත​ලොස්සෙ​න්​ ඇතැම් කොටස් ​නොයෙකුත් විශ්වවිද්‍යාලවල විද්‍යාර්ථීන් වරින්වර​ මූලා​ශ්‍ර​ සදහන් නොකර, තම ලේඛනවල පළකර ඇති බවයි. නොඑසේ නම්, තම අදහස් ලෙස සම්මන්ත්‍රණවල දී ඉදිරිපත් කර ඇති බවයි. එමෙන්ම, මීට බොහෝ කාලයකට පෙර​, මා කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ඉගැන්වීමේ කටයුතුවල යෙදී සිටින අවධියේ​ එකල​ ​මාගේ ​ශිෂ්‍යයෙක්​ ​මා​ හා පැවසුවේ​ ​මා​ ප්‍රථම වසර සිසුන් සඳහා කළ දේශන පදනම් කරගෙන තවත් අ​යෙකු මූලික සමාජ විද්‍යාව පිළිබඳ​ කෘතියක් නිර්මාණය කර ඇති බවයි.  ඒ මාගේ දේශනවලින් සෘජුවම උකහා ගත් දේ බව ඔහු දන්නේ කෙසේදැයි මා ඇසූ විට, ඔහු මට දුන් පිළිතුර වූයේ, එම දේශනවලදී ලබාදුන් ඇතැම් උදාහරණ පොත්පත්වලින් ලබා නොගත් ඒවා නිසාත්, ඒවා මා පුද්ගලිකව දන්නා කරුණු හා දැක ඇති දේ බව මා දේශනවලදී සඳහන් කළ නිසාත්,  එම කරු​ණු එලෙසම මේ කෘතියේ සඳහන් කර තිබුණ බැවි​න්, ඒ දේශන සටහන් පිටපත් කිරීමෙන් මේ කෘතිය යම් දුරකට ලියා ඇති බව ඔහුගේ විශ්වාසය බවයි.  මෙය ද රචනා චෞරත්වයේ තවත් ආකාරය​ක් පිළිබඳ උදාහරණයකි.  නමුත් මා හා සම්බන්ධ මේ සිදුවීම් කිසිවක් පිළිබඳව මා විධිමත්ව හෝ අවිධිමත්ව මෙතෙක් සොයා බලා නැත.  එවැන්නක් කිරීමට මට කාල වේලාව හෝ උනන්දුවක් එක​ල තිබුණේ ද නැත.  රචනා චෞරත්වය ලංකාවේ ඇතැම් අවකාශ තුළ —  විශේෂයෙන් විශ්වවිද්‍යාල කතිකා තුළ — තීව්‍ර වී ඇති බව දැ​න් පෙනී යන නිසා,  මේ සිදුවීම් සිදු වූ කාලයේම ඒ පිළිබඳ යමක් කළේ නම් වඩාත් යහපත් යැයි මට දැන් සිතේ.

කෙසේ වෙතත්, ගංගා සුදුවැලිකන්ද ගේ නිර්මාණයකින් තවත් සහෝදර ලේඛිකාවක් සුදුවැලිකන්ද ගේ  අනුදැනුම නොමැතිව හෝ අවම වශයෙන් ඒ වාක්‍යය ඛන්ඩව​ල මූලාශ්‍ර හෝ සඳහන් නොකර, ඇය විසින් රචනාකර ඇති කෘතියක ඇතුලත් කිරීමෙන් මේ රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ අදහස් මීට පෙර සිදු නොවූ අයුරින් අප සමාජයේ ජනප්‍රිය මට්ටමේ කතිකාවට හදිසියේ ම එකතු වී ඇත.  මාගේ විශ්වාසය නම්, මේ අවස්ථාවෙන් අප බුද්ධිමය සහ ආචාර ආචාරධර්මීය වශයෙන් ප්‍රයෝජ​න ගත යුතු බවයි. එනමුත් එය හුදු කෑගසා ගැනීමකින් ඔබ්බට යා යුතුයි. එනම්, මේ සිදුවීම පදනම් කරගෙන අප කළ යුත්තේ, රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ පුළුල් කතිකාවක් දියත් කිරීම සහ ඒ පිළිබඳ යම් පැහැදි​ලි දැනුවත්වීමක් හා ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් සමාජගත කිරීමයි.

ගංගා සුදුවැලිකන්දගේ පරිවර්තනය හා සුජාතා අලහකෝන්ගේ කෘතිය සම්බන්ධයෙන් මතුවී ඇති රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ ගැටලුව වඩාත් තීව්‍ර වන්නේත්, එය පුද්ගලික ආචාරධර්ම ක්ශේත්‍රයේ සිට ආයතනික වෘත්තීය  භාවිත  පිළිබඳ ක්ෂේත්‍රයකට අවතීර්ණ වන්නේත්, අලහකෝන් ගේ කෘතියට මේ  වන විට සම්මාන දෙකක් ​ද ලැබී තිබෙන නිසාය. එනම්, මෙය දැන් එක් ලේඛිකාවකගේ ගැටලුකාරී ආචාරධර්මීය භාවිතයක් පමණක් නොවේ. ඊට අමතරව, එය ලංකාවේ පොත් ප්‍රකාශකයින් නියෝජනය කරන ප්‍රධාන සංවිධාන දෙකක වෘත්තීයමය ක්‍රියාදාමයන්ගේ ඇති ගැටලු ද ඉස්මතු කරයි. එනම්, නිර්මාණ සාහිත්‍ය සඳහා සම්මාන ලබා දෙන ලොව අන්  සංවිධානවලින් මූලික කටයුත්තක් ලෙස සිදුකරන රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ ගැටලු සොයා බැලීමේ කාර්යය මේ සංවිධාන විසින් කර නොමැත්තේ ද යන ප්‍රශ්නය මතුවේ. එය බරපතල ප්‍රශ්නයකි. මක් නිසාද යත්, එමගින්  ඔවුන් ගේ සම්මාන ක්‍රියාවලිය සහ ඒ සඳහා කෘති තෝරා ගැනීමේ සමස්ත ක්‍රියාවලියේම ඇති ඒකාග්‍රතාව පිළිබඳ ගැටලු හා සැක සංකා මතුවන නිසාය.

මා දැනට උගන්වන දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයේ සමාජවිද්‍යා අධ්‍යයනාංශයට එම්.ඒ. සහ පී.එච්.ඩී. මට්ටමින් සිසුන් ඇතුලත් කර ගන්නා විට ඔවුන්ට මුලින්ම ලබාදෙන අනුස්ථාපන වැඩසටහනෙන් ඉදිරිදිරිපත් කරන කරුණු අතරට රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ ප්‍රශ්නය මෙන්ම ඒ පිළිබඳ විශ්වවිද්‍යාලයේ සහ අධ්‍යයනාංශයේ  ස්ථාවරය සහ ඒ සඳහා ලැබෙන දඬුවම් ද පැහැදිලිව විස්තර කරයි.   එනම්,  සරසවියට සිසුන් ඇතුළුවන විටදීම රචනා චෞරත්වය සහ එහි ආදීනව පිළිබඳ සියලුම දේ ඔවුන්ට පැහැදිලිවව ම දැනුම් දෙනු ලැබේ.  ඉන්පසුව ද ඔවුන් ඒ කටයුත්තේ නිරත වුවහොත්, ඒ සඳහා ලැබෙන දඬුවම් ද ඉතාමත් පැහැදිලිය.  ඒ  දඬුවම් ලැබූවන් කිහිපදෙනකු මේ වන විටද විශ්වවිද්‍යාලය තුළින් මතු වී සිටිති.  මේ සඳහා ගුරුවරුන්ට උපකාර වීම සඳහා සිසුන් විසින් අපට ඉදිරිපත් කරන නිබන්ධන හා වාර පත්‍රිකා  රචනා චෞරත්වයේ නිෂ්පාදන ද නැද්ද යන්න හඳුනාගැනීම සඳහා අත්‍යාවශ්‍යය  සහ භාවිත කිරීමට පහසු මෘදුකාංග කිහිපයක් විශ්වවිද්‍යාලය මගින් ගුරුවරුන් සතු කර ඇත.  මේ සියල්ලෙන් ම සිදුවන්නේ රචනා චෞරත්වය අපගේ ශාස්ත්‍රාලයීය සීමාව තුළ පැහැදිලි ගැටලුවක් බව තේරුම් කිරීම සහ එයින් ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් හැකි තරම් ඈත් කිරීමට උත්සාහ ගැනීමය. මේ  මා විස්තර කළේ, ඉතාමත්  මෑතකදී ආරම්භකළ විශ්වවිද්‍යාලයක සහ අධ්‍යයනාංශයක රචනා චෞරත්වය සම්බන්ධයෙන් ගෙන ඇති ක්‍රියාමාර්ගයයි.  මෙය ඉතාමත්   සරල ක්‍රියා මාර්ගයකි. එමෙන්ම, එය ස්ථාපනය කිරීමට ඉතාමත් පහසු ක්‍රියාවලියකි.  මීට සාපේක්ශව, ශ්‍රී ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාල පද්ධතිය තුළ හෝ ශාස්ත්‍රීය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යය රචනයේ යෙදී සිටින කණ්ඩායම් තුළ හෝ රචනා චෞරත්වය පිළිබඳ පුළුල් හා විධිමත් අවබෝධයක් තිබේද යන්න බෙහෙවින් සැකසහිතය.  මට දැනට පෙනී ගොස් ඇත්තේ, රචනා චෞරත්වය කුමක්ද සහ එය වැරැද්දක් වන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳව අප සමාජයේ බොහෝ දෙනා තුළ පැහැදිලි අදහසක් නොතිබෙන බවයි.

අවම වශයෙන් අපගේ වැනි කුඩා සහ මෑතකාලීනව ස්ථාපනය කළ විශ්වවිද්‍යාලයක් මගින් සිසුන්ගේ වාර පත්‍රිකා හා නිබන්ධන කියවන විට, ඒවා “කොපි කරල තියෙනවද කියලා බලන්න” වශ​යෙ​න් ලබා​න ​මූ​ලි​ක ​අවවාදය අප රටේ ජාතික මට්ටමින් ක්‍රියාත්මකවන හා බෙහෙවින්   ස්ථාපිත සම්මාන ප්‍රදානය කරන ආයතන ක්‍රියාත්මක නොකිරීම කණගාටුවට කරුණකි

(ඡායාරූපය: ටොප් පේපර්ස්.කො​ම්)

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලාංකේය නර්තනය තුළ ගොඩ නැගෙන ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදී පසුබිම සහ චන්න විජෙවර්ධනගේ නර්තන භාවිතය

~  පියුමි   වාසනා, සිරිසීවලී මහා විද්‍යායලය, පානදුර (චායාරූප චන්න උපුලී නර්තනායතනයේ අනුග්‍රහයෙනි) අද්‍යතන ශ්‍රී ලංකාව තුළ  ස්ථාපිතව ඇති පුරැශ-මූලික දෘශ්ටිවාදය සහ ධනවාදයේ  අවශ්‍යතාවයනට අනුව “ස්ත්‍රිය” සකස් කොට තිබේ. ස්ත්‍රී ශරීරය, ස්ත්‍රී පැවතුම්, ස්ත්‍රී ආකෘතිය, ස්ත්‍රිය කියවීම, ස්ත්‍රී සමාජ භාවය යන සියල්ල, පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිය සහ ධනවාදයේ යෙදවීම් මත තීරණය වී තිබේ. ලංකාව තුළ පැවත එන ස්ත්‍රී සමාජ භූමිකාව කර්මකාරකයක් (object) බවට පත් කිරිමට එයට හැකිවි තිබේ. ධනවාදී පාරිභෝජන ක්‍රමය තුළ ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී ශරීරය ශෲංගාර-පූර්ණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

තාක්ෂණික දියුණුව සමග ගබ්සාවේ දිශානතිය සහ එහි සමාජයීය පැතිකඩ  

~ පූර්ණිමා ගමගේ,  ආර්ථික විද්‍යාව පිලිබද ශාස්ත්‍රවේදී උපාධි අපේක්ෂිකා, රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලය (කාටූනය: ගිහාන් ඩි චිකේරා) වර්තමානය වන විට තාක්ෂණය ලෝකයේ සියලුම අවකාශ අතික්‍රමණය කරමින්, සිය ආධිපත්‍යය පතුරවමින් සිටී. වයස් භේදයකින් තොරව තාක්ෂණික ව්‍යාප්තිය සිදුවත්ම, තාරුණ්‍යය සීග්‍ර වේගයකින් එයට නතු වෙමින් පවතින යුගයක, සමාජය කෙරෙහි ඉන් ඇතිවන ප්‍රතිවිපාක කෙලෙසින් වේ දැයි පූර්ව නිගමනයකට, පූර්ව කථනයකට එළැඹීම ඉතා දුෂ්කර කාර්යයකි. තාරුණ්‍යයට තාක්ෂණය සමීපවීමත් සමග දෛනික කටයුතුවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් තාක්ෂණය උපයෝගී කරගනිමින්  සිදුකර ගැනීමට වත්මන් මානවයා උත්සාහ කරයි.…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

නන්දන වීරසිංහගේ කවිය සහ ශ්‍රී ලාංකේය විචාර පර්ශද

~ දර්ශන අශෝක කුමාර මා අතිශයින් ගරු කරන යුග කාරක කවියෙකු වන නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි පිළිබඳ කථා බහ කෙරෙන මාර්ගගත සංවාදයකට පසුගිය දා මා සහභාගී වූයේ කරුණු කිහිපයක් පිළිබඳ අවධානය යොමු කරමිනි. එකක් නම්, නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි තවත් පිරිසක් හඬ ගා කියනු ඇසීමෙන් ලැබෙන තෘප්තිය විඳීමටය. දෙවැන්න නම්, ලංකාවේ කවිය සම්බන්ධයෙන් පවතින විචාරාත්මක තලය කුමක්දැයි යන්න පිළිබඳ විමසීමක් කර බැලීමටය.   ලංකාවේ විචාරාත්මක කියැවීම් සම්බන්ධයෙන් මට නැවත වරක් ඇති වූයේ අපේක්ෂා භංග වූ හැඟීමකි. මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ රචනය ‘සෝසියෝ ටෝක්ස්’ යූ ටියුබ් නාලිකාව සඳහා කළ අදහස් දැක්වීමේ ලිඛිත පිටපතයි. එහි ශ්‍රව්‍ය පඨිතයට මෙතැනින් පිවිසිය හැක) ආයුබෝවන්. මට මේ වෙලාවේ අවශ්‍ය ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පවතින සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය කියන ක්‍රියාවලීන් පවතින අකාකාරය ගැන යමක් කියන්නයි. ඒ, මීට පෙර මම කරපු අදහස් දැක්වීමේදී මතුවෙච්ච ‘රචනය’ කියන කාරණය පිළිබඳව වැඩි දුර සාකච්චා කිරීමේ අදහසින්. ඒත් රචනය හා ප්‍රකාශනය සම්බන්ධයෙන් කතා කරන කොට, සමාජ හා…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලංකාව තුළ චීන සමාගම් වල මැදිහත් වීම සුළු කොට තැකිය හැකිද?

පවිත්‍රා ජයවර්ධන,කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය – අප  ජීවත් වන්නේ ලෝක පර්යාය (world order) යම්කිසි ආකාරයක සංක්‍රාන්තියක තිබෙන මොහොතකයි. සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව  බිඳවැටීමෙන් පසුව ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පර්යායක් ලෝකයේ ඇති කිරීම්ට ඇමරිකාව ප්‍රමුඛ බටහිර කඳවුර දැඩි ව්‍යායාමයක නිරත විය.  කෙසේ නමුත් අද වන විට ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී කදවුර දැඩි අර්බුදයක සිටින බව පැහැදිළිය.  ඇමරිකාව වැනි රාජ්‍යයකම ට්‍රම්ප්  වැනි අන්ත දක්ෂිණාංශික නායකයෙක් පත්වීම, මහත් බලාපොරොත්තු ඇතිව සකස් වූ යුරෝපා හවුලෙන් බ්‍රිතාන්‍ය  ඉවත් විය යුතු බව බ්‍රිතාන්‍ය ජනයාම තීරණය කිරීම වැනි සරල නිදර්ශන…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සමාජ-දේශපාලනික අභියෝග හමුවේ විශ්වවිද්‍යාලවල සමාජ වගකීමේ ස්වභාවය [1]

~ සසංක පෙරේරා (මෙම ලිපිය 2014 වසරේ ඉදිරිපත් කළ දේශනයක සිංහල පිටපත වේ. මුල් දේශනයේ සිට අද වන විට බොහෝ කලක් ඉක්ම ගොස් තිබුනද, එහි ඉදරිපත් කර තිබු අදහස්වල තත්කාලීන වලංගුතාවය සලකා, විශ්වවිද්‍යාල පිලිබඳ අපගේ කෙටි ලිපි මාලාවේ කොටසක් වශයෙන් නැවත පලකරන්නට සංස්කාරක මණ්ඩලය තීරණය කර ඇත) (ඉහල චායාරූපය: පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය; සුනන්දා ප්‍රේමසිරි, සිංහල අංශය, පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය) උපකුලපතිතුමනි, පීඨාධිපතිතුමනි, මිත්‍රවරුනි; ඔබ සැමට සුභ උදෑසනක් වේවා. මීට කලකට ඉහතදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍ර පීඨයේ පීඨාධිපතිතුමා මා වෙත…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සාහිත්‍ය සම්මාන, ඇගැයීමේ වතාවත් හා ශ්‍රීලාංකේය ඉංග්‍රීසි නිර්මාණාත්මක රචනාකරණය

සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්ව විද්‍යාලය, නව දිල්ලිය – (සටහන: මේ ලේඛණය 2016 ග්‍රේශන් සම්මාන පිළිගැන්වීමේ උත්සවයේදී 2017 මැය 27 දා කොළඹ බණ්ඩාරනායක සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී කළ කතාවේ වඩාත් දීර්ඝ සංස්කරණයේ සිංහල පරිවර්තනයයි. ) විනිශ්චයකරුවන් මුහුනපෑ ගැටලුවසර 2016 සදහා පිරිනමණ ග්‍රේෂන් සම්මාණයේ විනිශ්චයකරුවන් වශයෙන් සම්මාන සඳහා ඉදිරිපත් කර තිබූ රචනා පිළිබඳ තීරණ ගැනීමේදී මුහුණ පෑ ගැටළු පිළිබඳ කතා කිරීමේදී මා මේ අදහස් ඉදිරිපත් කරන්නේ මා සමග කටයුතු කළ අන් විනිසුරුවන් දෙදෙනා වන චන්දන දිසානායක හා රුහානි…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

වීර අලකේශ්වරගේ ශෝකාන්තය: අතීතයෙන් ලැබෙන සංඥා

~ සසංක පෙරේරා, සමාජ විද්‍යා අංශය, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය මා උසස් පෙළ පංතිවල ඉගෙනගන්නා කාලයේ, මට සිංහල බස ඉගැන්වූ  ගුරුතුමා කෝට්ටේ යුගයේ දී චීන නාවික අද්මිරාල්වරයෙයෙකු විසින් ලාංකේය පාලකයෙකු පැහැරගෙන යෑම පිළිබඳ කථාවක් අපට විස්තර කළ ආකාරය මට තවමත් මතකය. එනමුත් එය ඔහුගේ පන්තියේ විෂය කරුණුවල කොටසක් නොවීය. එනමුදු, හොඳින් පොතපත කියවූ පුද්ගලයෙකු වූ නිසා ඔහු මේ කතාව මැනවින් දැන සිටි අතර, එමගින් ඔහුට අවශ්‍ය වූයේ බලය හා දේශපාලන ඇඟිලිගැසීම් පිළිබඳ අපට කරුණු දැක්වීමටය.  මේ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

විධිමත් ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර, ජාත්‍යන්තර සබදතා පිළිබද ශාස්ත්‍රීය රචනාකරණය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යයේ අනාගතය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තත්කාලින ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවේ හා නේපාලයේ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වෙත වන්දනාවේ යන පිරිස් පිළබද පර්යේෂණයක් මා 2017 දී පමණ සැලසුම් කර, 2018 අග භාගයේ පමණ සිට ක්‍රියාත්මක කලෙමි.  මාගේ උනන්දුව වූයේ එම චාරිකා මගින් ජාත්‍යන්තර දේශ සීමා සහ දකුණු ආසියාව පිළිබද තත්කාලීන භූ-දේශපාලනික තේරුම්ගැනීම යම් ලෙසකින් වෙනස් ආකාරවලින් අර්ථ දැක්වීමට හැකිද යන්න සොයා බැලීමය. මාගේ ගවේෂණය තත්කාලීන වන්දනා ගතිකත්වයන් වෙත යොමු වී තිබුනද, යටත් විජිත යුගය දක්වාද පර්යේෂණය යොමු…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ඉතිහාසයේ හා ඓතිහාසික ප්‍රබන්ධකරණයේ දේශපාලනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ ලේඛනය 2008 සැප්තැම්බර් 16 වැනිදා තිලක් ජයරත්නගේ තිර රචනා පහක් සමාජගතකිරීමේ උත්සවයේදී ශ්‍රී ලංකා පදනම් ආයතන ශ්‍රවණාගාරයේදී පැවැත්වූ දේශනයේ පිටපත වේ. එය වසර 12 ට පසුව යලිත් පලකරන්නේ එහිදී මතුකළ මූලික ප්‍රවේශ තව දුරටත් අදාල වේය යන විශ්වාශය මතය) අද දින මේ දිග හැරෙන බුද්ධිමය හා සාහිත්‍යමය යාතුකර්මයේ කට්ටඩියෙකු වන ලෙස තිලක් ජයරත්න සහෝදරයා මට ආරාධනය කළ විට, මා ඒ ඇරයුම භාර ගැනීමට ප්‍රධාන හේතුවක් වූයේ ඉතිහාසකරණය, නිර්මාණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට