ලංකාවේ වර්තමාන අර්බුදයේ යටත්විජිත මානය සහ අර්බුදය ගැන බටහිර-නොවන දැනුම් සම්පාදනයේ  ඇති වැදගත්කම

~ පවිත්‍රා ජයවර්ධන, කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය

ලංකාවේ අද පවතින අර්බුදය ඇති වීමට හේතු ලෙස අප දැනට බහුලව අර්ථ දක්වන්නේ ‘පසුගිය වසර 74’ ක කාලය තුළ රට අභ්‍යන්තරයේ මතු වූ ආර්ථික, දේශපාලනික සහ සමාජයීය ගැටළුවලට නිසි පිළියම් නොදීම ය. මෙසේ කාලය නිර්ණය කිරීමේ දී, 1948 වසර හෙවත් අප යටත්විජිතකරණයෙන් නිදහස් වූ වසර එක්තරා සලකුණු කාරකයක් ලෙස සලකයි. අර්බුදයට බලපෑ හේතු අතරින් අති බහුතරයක් 1948න් පසුව රට අභ්‍යන්තරයේ ඇති වූ ඒවා බව අවිවාදිත වුව ද, මෙම අර්බුදයට යටත්විජිත මානයක් මෙන්ම ජාත්‍යන්තර සබදතා මානයක් ද තිබේ. ඉතා පැහැදිලිව දෘශ්‍යමාන නොවූව ද ඒවා අර්බුදයේ ගැඹුරු මුල් ලෙස සැලකිය හැකි ය. මෙම කෙටි සටහනේ අරමුණ, අර්බුදයට අදාළ එකී යටත්විජිත සහ ජාත්‍යන්තර සබදතා මානයන් වියුක්ත කිරීමයි. නැතිනම්, ඒවා වඩාත් පැහැදිලි කිරීමයි.

ජාත්‍යන්තර සබදතා විෂය ඉතා ප්‍රබල බටහිර නැඹුරුවක් සහ රාජ්‍ය අධිපතීත්වයක් සහිත සමාජයීය විද්‍යාවකි. මේ නිසාම තවමත් ලෝකයේ ඕනෑම තැනක, සුවිශේෂ අභ්‍යන්තර තත්ත්වයන් මත වුව ද නිර්මාණය වන සිදුවීම් අර්ථදැක්වෙන්නේ මෙකී බටහිර නැඹුරුව සහ රාජ්‍ය-අධිපති කතිකාව තුළිනි. එහි රාජ්‍ය අධිපතීත්වය පවතින්නේ ජාතික-රාජ්‍යය ජාත්‍යන්තර දේශපාලනය තුළ තිබෙන ප්‍රධානතම ඒකකය ලෙස අඛණ්ඩව ක්‍රියාත්මක වීමත් සමගය. මෙම ජාතික-රාජ්‍යය යන සංකල්පය ජාතියත් රාජ්‍යයත් යන්න එකක් ය යන සමජාතීය අදහසකින් ඇති වූවකි. දාහත් වන සියවසේ වෙස්ට්ෆේලියා ගිවිසුමත් සමග ජාතික-රාජ්‍ය අදහස තවදුරටත් ස්ථාවර විය. එය, අප වැනි යටත්විජිත තත්වයෙන් නිදහස ලබන විසිවන ශතවර්ෂය වන විට, ඉතාම දෘඩ සහ වෙනස් නොවන ආකාරයකින් ජාත්‍යන්තර දේශපාලනය තුල පාලන මොඩලයේ ප්‍රධාන ඒකකය බවට පත්ව තිබිණි. එයට ගැලපෙන පාලන ක්‍රමවේදයක්, ආයතන පද්ධතියක් සහ අගයන් ද ලෝක දේශපාලනය තුළ ස්ථාපිත වී තිබිණ. මේ නිසා, නිදහස ලබන කාලය වන විට පවතින ක්‍රමයට හැඩ ගැසීම හැර වෙනත් විකල්පයක් යටත්විජිත රාජ්‍යයන් දුටුවේ නැත. ස්වදේශීන් ලෙස යටත්විජිතවාදීන්ගේ ක්‍රම, ප්‍රතිපත්ති සහ අගයන් ට අප/යටත්විජිතවාසීන් කොපමණ අකමැති වුවද (සහ ස්වදේශික ක්‍රම සහ අගයන් ප්‍රතිෂ්ඨාපනය කර ගැනීමට කැමති වුව ද), එම ක්‍රමයන්ටම අනුගත වීම හැර වෙනත් පාලන මොඩලයක් අපට පෙනුණේ නැත.

කෙසේ වුව ද යුරෝපීය මොඩලයේ ජාතික-රාජ්‍යයක් ගොඩ නගා ගැනීම, දකුණු ආසියානු යටත්විජිතවලට අභියෝගාත්මක ක්‍රියාවලියක් විය. ඒ අපේ කලාපයේ ජනයා සමජාතීය නොවුණු  බැවිනි. මේ හේතුවෙන් ‘එක් ජාතියක්’ ගොඩනැගීම ප්‍රායෝගිකව අපහසු විය. ජාතික-රාජ්‍යය යන්න බලගැන්වෙන්නේ ම එක් ජාතියක්, එක දේශපාලන ඒකකයක් ලෙස සැලකීමෙනි. නමුත් ජනයා සමජාතීය නොවේ නම්, මෙම මොඩලය බලගැන්වීම පහසු නොවේ. කෙසේ වුව ද භූමියේ තත්ත්වය සහ ජන සංයුතියට සරිලන දේශපාලය යාන්ත්‍රණයක් වෙනුවට අප වැලද ගත්තේත් යුරෝපීය මොඩලයේ ජාතික-රාජ්‍යයක් ගොඩ නගා ගැනීමේ ක්‍රියාන්විතයයි.

එහිදී, නිදහසින් පසු ලංකාවට, රාජ්‍යය ගොඩ නගා ගැනීමට අමතරව (දේශපාලනිකව) ජාතිය ගොඩ නගා ගැනීමට ද සිදු විය. ලංකාවේ ජාතික ප්‍රශ්නය හෙවත් ජනවාර්ගික ගැටලුවේ යටත්විජිත මානය මෙයයි. එනම්, ලංකාවේ ජනවාර්ගික බහුතර-සුළුතර ගතිකය හෙවත් සිංහල-දමිළ ජාතික ප්‍රශ්නය වර්ධනය වන්නේම ‘ජාතිය’ ගොඩ නගා ගැනීමට දරන ප්‍රයත්නය පසුබිමේ ය. තව ද මේ නිසා ජාතිවාදී නායකයින්ට අප වැනි සමාජවල වැඩි දේශපාලනික ඉඩක් සහ බලයක් ලැබුණු අතර, ‘ජාතිය ගොඩ නැගීම’ යන්න න්‍යාය පත්‍රයේ අංක එකේ ස්ථානයේ දිගින් දිගටම රැදී තිබිණි. ජාතිය ගොඩ නැගීමේ නාමයෙන්, ඕනෑම ආකාරයක ක්‍රියාවක්, ප්‍රතිපත්තියක් සුජාතකරණය කර ගැනීමේ හැකියාවක් මෙම ජාතිවාදී නායකයින්ට තිබිණි. එහි අතුරු ප්‍රතිපලයක් වූයේ විවිධාකාර වැරදි කළමනාකරණයන් — ආර්ථික, සමාජ හෝ දේශපාලන තලවල — ඔස්සේ අකාර්යක්ෂම සහ පලදායී නොවන ප්‍රතිපත්ති සැකසීම් සිදු කළහැකි දේශපාලන වටපිටාවක් ගොඩ නැගීමයි. අප අද මුහුණ දෙන අර්බුදයේ යටත්විජිත මානයක් ලෙස මෙය සැලකිය හැකිය.

අර්බුදය ඇතිවීමට සේම, ඇතිව තිබෙන තත්ත්වය තේරුම් ගැනීමේ ක්‍රියාවලියට ද ජාත්‍යන්තර සබදතාවල බටහිර නැඹුරුව දැඩිව බලපෑම් කරයි. නිදසුනක් ලෙස, ලංකාව පිළිබඳ තත්ත්වය ජාත්‍යන්තර වශයෙන් වාර්තා වන ආකාරය සිතා බලමු. 2022 මාර්තු 31 වනදා මිරිහාන සිදුවීමත් සමග රට තුල ඇති වූ උද්ඝෝෂණ මාලාව, ගෝල්ෆේස් උද්ගෝෂණ කලාපය සහ ඊට අනුබද්ධ අනෙකුත් කලාප ආදී ලෙස රටේ විවිධ ස්ථර, විවිධ ප්‍රජාවන්ගේ එකතුවෙන් නිර්ප්‍රචණ්ඩකාරී හා විවිධ නිර්මාණශීලි ප්‍රතිවිරෝධයන් භාවිත කරමින් ඉදිරියට ගමන් කල බව අප දනිමු. නමුත්, සාපේක්ෂ වශයෙන් ජාත්‍යන්තර මාධ්‍ය තුළ ලංකාවේ තත්ත්වය ගැන වැඩි අවධානයක් යොමු වුණේ 2022 මැයි 9 වනදා ආණ්ඩු පාක්ෂිකයින් විසින් සාමකාමී අරගලකරුවන් ට එරෙහිව ප්‍රචණ්ඩත්වය භාවිතා කිරීමත් සමගයි. එහිදී ද, එම වාර්තාකරණය සිදු වුයේ, බටහිර ප්‍රසාදයක් නොමැති, ඒකාධිපති පාලන පවුලක් ලෙස හංවඩු ගැසුණු රාජපක්ෂ රෙජීමයේ ප්‍රජාතන්ත්‍රීය නොවන ක්‍රියාකාරීත්වය පෙන්වීම මුල් කර ගනිමිනි. අනිත් අතට, ලංකාවේ තත්ත්වය ගැන වාර්තා කරන්නේ, එහි භූ-දේශපාලනික මානයන් කෙරෙහි, එනම්, චීනයේ, ඉන්දියාවේ හෝ ඇමරිකාවේ භූ-දේශපාලනික අභිලාශවලට සම්බන්ධ කරමිනි. මෙම මාධ්‍යකරණය දිගින් දිගටම සිදු වූයේ රාජ්‍ය අධිපති ප්‍රවේශයෙන් විනා, එහි ප්‍රජා-තලයක් නියෝජනය නොකරමිණි.

තවත් නිදසුනක් ඇසුරෙන් මෙම රාජ්‍ය-අධිපති ප්‍රවේශය තේරුම් ගනිමු. අද අපට අසන්නට ලැබෙන ප්‍රබල අඛ්‍යානයක් වන්නේ, ‘රට ස්ථාවර කළ නොහැක්කේ රට තුල පවතින උද්ඝෝෂණ නිසාය’ යන අදහසයි. නැතහොත්, ජනතාවගේ ප්‍රතිවිරෝධතා හේතුවෙන් රට අස්ථාවර වන බවයි. මේ නිසාම, රටට ලැබෙන්නට නියමිත සහන, ආයෝජන ආදිය නොලැබී යාමේ අවධානමක් තිබෙන බව නිතරම කියවේ. නමුත් මෙය ඒක පාර්ශවික රාජ්‍ය-අධිපති අදහසකි. උද්ඝෝෂණවල ජනයා නිරතවන්නේ ම දැනටමත් අස්ථාවර බවට පත් කර තිබෙන රටක් ස්ථාවර කර ගැනීමේ අරමුණෙන් බව මෙම ප්‍රපංචය දෙස සමීපව බලන ඕනෑම කෙනෙකුට පැහැදිලි ය. රටක ස්ථාවරත්වය ගැන මිනුම් දණ්ඩ නිර්ණය කරන්නේ කවු ද? එහිලා ජනයාගේ භූමිකාව කුමක්දැයි අප ඇසිය යුතුව තිබේ. මෙකී ප්‍රජා-මූලික අදහස් ජාත්‍යන්තර සබදතා තුළ ප්‍රධාන දහරාවේ තවමත් එතරම් ජනප්‍රිය නැත. එහි ප්‍රතිපලයක් ලෙස, ලංකාවේ පවතින අර්බුදය ගැන දැනුම සහ මතය බලපෑමකට යොමු වන්නේම අප පෙර සාකච්චා කළ රාජ්‍ය-අධිපති දැනුම මතිනි.

යම් අර්බුධයක් හෝ ඕනෑම අලුතින් ඇතිවන තත්ත්වයක් අප තේරුම් ගන්නේ, එවැනි සමාන තත්ත්ව ගැන මෙතෙක් ගොඩනැගී තිබෙන දැනුම තුලිනි. නමුත් එම ක්‍රියාවලියේ බරපතල සීමාවක් තිබේ. එනම්, පවතින දැනුමට තේරුම් කල නොහැකි නව සාධක, හේතු හෝ ඓතිහාසිකව දැනුම් සම්පාදනයේදී මග හැරී ගොස් තිබෙන සාධක, අලුතින් ඇති වූ තත්ත්වයට බලපා තිබීමට හැකි වීමයි. ඒ නිසාම, අප තේරුම් ගත යුත්තේ පවතින දැනුමට, එය කෙතරම් ප්‍රබල ලෙස අපට පෙනී ගියත්, අදාළ නව තත්ත්ව සම්පූර්ණ වශයෙන් තේරුම් කිරීමට අපහසු වන බවයි. ලංකාවේ අර්බුධය ද මෙවැනි අවස්ථාවකි. ලංකාව ගැන ලෝක තලයේ දැනුම සැකසී ඇත්තේ, එහි භූ-දේශපාලනිකත්වයට ප්‍රමුඛත්වය දෙමින්, රාජ්‍ය කේන්ද්‍රීය සහ යුරෝපීය අදහස්වලිනි. නමුත්, එම ප්‍රවේශයෙන්, සැබෑ අර්බුදධයේ තරම ගුණාත්මකව තේරුම් ගත නොහැක.  ඒ සම්බන්ධයෙන් වඩා ගැඹුරු සංවාදයකට එළඹීමට නම්, ප්‍රධාන දහරාවේ ජනප්‍රිය නොවන, නමුත් ඉතාම තීරණාත්මක ප්‍රජා-මූලික කියවීම් ද සාකච්චා මණ්ඩපයට ඇතුළු විය යුතුව තිබේ. එසේ නැතහොත්, ජාත්‍යන්තරව නිර්මාණය වෙමින් පවතින ලංකාවේ අර්බුදය ගැන දැනුම ජාත්‍යන්තර සබදතා තුල තිබෙන බටහිර මූලික සහ රාජ්‍ය මූලික නැඹුරුවෙන්ම හැඩ ගැස්වීමට නියමිත වේ. මේ මොහොතේ බටහිර-නොවන සහ රාජ්‍ය-අධිපති නොවන ප්‍රවර්ග මේ සාකච්චාවට එකතු කිරීමට ලංකාවේ සමාජ පර්යේෂකයින්ට සුවිශේෂී වගකීමක් තිබේ. ඒ හරහා, ලංකාවේ අර්බුධය ගැන වඩා ගැඹුරු සාකච්චාවක් ඇති කිරීමටත්, එසේම ජාත්‍යන්තර සබදතා ගැන නිර්-යටත්විජිත කියවීමක් කිරීමටත්, ජාත්‍යන්තර දේශපාලනය පදනම් වී තිබෙන යුරෝපීය මොඩල මුළු ලෝකයටම සාමාන්‍යකරණය කිරීමේ සීමා පෙන්වීමටත් හැකිවනු ඇත.

(මෙම කෙටි ලිපිය පඨිත: සමාජ සංස්කෘතික සමීක්ෂා සාර සංග්‍රහයේ සංස්කාරක මණ්ඩල විසින් 2022 ජූනි 15 දා ‘අර්බුද සමයක ඥාන සම්පාදනය’ යන මැයෙන් ඉදිරිපත් කළ සාකච්ඡාවේදී මතුකළ අදහස්වල සංස්කරණය කළ සටහනකි. මුල් ඉදිරිපත්කිරීමට මේ සබැඳියාව ඔස්සේ ඇහුම්කන් දිය හැක)

Total
19
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published.

You May Also Like
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලාංකේය නර්තනය තුළ ගොඩ නැගෙන ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදී පසුබිම සහ චන්න විජෙවර්ධනගේ නර්තන භාවිතය

~  පියුමි   වාසනා, සිරිසීවලී මහා විද්‍යායලය, පානදුර (චායාරූප චන්න උපුලී නර්තනායතනයේ අනුග්‍රහයෙනි) අද්‍යතන ශ්‍රී ලංකාව තුළ  ස්ථාපිතව ඇති පුරැශ-මූලික දෘශ්ටිවාදය සහ ධනවාදයේ  අවශ්‍යතාවයනට අනුව “ස්ත්‍රිය” සකස් කොට තිබේ. ස්ත්‍රී ශරීරය, ස්ත්‍රී පැවතුම්, ස්ත්‍රී ආකෘතිය, ස්ත්‍රිය කියවීම, ස්ත්‍රී සමාජ භාවය යන සියල්ල, පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිය සහ ධනවාදයේ යෙදවීම් මත තීරණය වී තිබේ. ලංකාව තුළ පැවත එන ස්ත්‍රී සමාජ භූමිකාව කර්මකාරකයක් (object) බවට පත් කිරිමට එයට හැකිවි තිබේ. ධනවාදී පාරිභෝජන ක්‍රමය තුළ ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී ශරීරය ශෲංගාර-පූර්ණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලංකාව තුළ චීන සමාගම් වල මැදිහත් වීම සුළු කොට තැකිය හැකිද?

පවිත්‍රා ජයවර්ධන,කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය – අප  ජීවත් වන්නේ ලෝක පර්යාය (world order) යම්කිසි ආකාරයක සංක්‍රාන්තියක තිබෙන මොහොතකයි. සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව  බිඳවැටීමෙන් පසුව ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පර්යායක් ලෝකයේ ඇති කිරීම්ට ඇමරිකාව ප්‍රමුඛ බටහිර කඳවුර දැඩි ව්‍යායාමයක නිරත විය.  කෙසේ නමුත් අද වන විට ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී කදවුර දැඩි අර්බුදයක සිටින බව පැහැදිළිය.  ඇමරිකාව වැනි රාජ්‍යයකම ට්‍රම්ප්  වැනි අන්ත දක්ෂිණාංශික නායකයෙක් පත්වීම, මහත් බලාපොරොත්තු ඇතිව සකස් වූ යුරෝපා හවුලෙන් බ්‍රිතාන්‍ය  ඉවත් විය යුතු බව බ්‍රිතාන්‍ය ජනයාම තීරණය කිරීම වැනි සරල නිදර්ශන…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සමාජ-දේශපාලනික අභියෝග හමුවේ විශ්වවිද්‍යාලවල සමාජ වගකීමේ ස්වභාවය [1]

~ සසංක පෙරේරා (මෙම ලිපිය 2014 වසරේ ඉදිරිපත් කළ දේශනයක සිංහල පිටපත වේ. මුල් දේශනයේ සිට අද වන විට බොහෝ කලක් ඉක්ම ගොස් තිබුනද, එහි ඉදරිපත් කර තිබු අදහස්වල තත්කාලීන වලංගුතාවය සලකා, විශ්වවිද්‍යාල පිලිබඳ අපගේ කෙටි ලිපි මාලාවේ කොටසක් වශයෙන් නැවත පලකරන්නට සංස්කාරක මණ්ඩලය තීරණය කර ඇත) (ඉහල චායාරූපය: පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය; සුනන්දා ප්‍රේමසිරි, සිංහල අංශය, පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය) උපකුලපතිතුමනි, පීඨාධිපතිතුමනි, මිත්‍රවරුනි; ඔබ සැමට සුභ උදෑසනක් වේවා. මීට කලකට ඉහතදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍ර පීඨයේ පීඨාධිපතිතුමා මා වෙත…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ රචනය ‘සෝසියෝ ටෝක්ස්’ යූ ටියුබ් නාලිකාව සඳහා කළ අදහස් දැක්වීමේ ලිඛිත පිටපතයි. එහි ශ්‍රව්‍ය පඨිතයට මෙතැනින් පිවිසිය හැක) ආයුබෝවන්. මට මේ වෙලාවේ අවශ්‍ය ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පවතින සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය කියන ක්‍රියාවලීන් පවතින අකාකාරය ගැන යමක් කියන්නයි. ඒ, මීට පෙර මම කරපු අදහස් දැක්වීමේදී මතුවෙච්ච ‘රචනය’ කියන කාරණය පිළිබඳව වැඩි දුර සාකච්චා කිරීමේ අදහසින්. ඒත් රචනය හා ප්‍රකාශනය සම්බන්ධයෙන් කතා කරන කොට, සමාජ හා…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

තාක්ෂණික දියුණුව සමග ගබ්සාවේ දිශානතිය සහ එහි සමාජයීය පැතිකඩ  

~ පූර්ණිමා ගමගේ,  ආර්ථික විද්‍යාව පිලිබද ශාස්ත්‍රවේදී උපාධි අපේක්ෂිකා, රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලය (කාටූනය: ගිහාන් ඩි චිකේරා) වර්තමානය වන විට තාක්ෂණය ලෝකයේ සියලුම අවකාශ අතික්‍රමණය කරමින්, සිය ආධිපත්‍යය පතුරවමින් සිටී. වයස් භේදයකින් තොරව තාක්ෂණික ව්‍යාප්තිය සිදුවත්ම, තාරුණ්‍යය සීග්‍ර වේගයකින් එයට නතු වෙමින් පවතින යුගයක, සමාජය කෙරෙහි ඉන් ඇතිවන ප්‍රතිවිපාක කෙලෙසින් වේ දැයි පූර්ව නිගමනයකට, පූර්ව කථනයකට එළැඹීම ඉතා දුෂ්කර කාර්යයකි. තාරුණ්‍යයට තාක්ෂණය සමීපවීමත් සමග දෛනික කටයුතුවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් තාක්ෂණය උපයෝගී කරගනිමින්  සිදුකර ගැනීමට වත්මන් මානවයා උත්සාහ කරයි.…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

නන්දන වීරසිංහගේ කවිය සහ ශ්‍රී ලාංකේය විචාර පර්ශද

~ දර්ශන අශෝක කුමාර මා අතිශයින් ගරු කරන යුග කාරක කවියෙකු වන නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි පිළිබඳ කථා බහ කෙරෙන මාර්ගගත සංවාදයකට පසුගිය දා මා සහභාගී වූයේ කරුණු කිහිපයක් පිළිබඳ අවධානය යොමු කරමිනි. එකක් නම්, නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි තවත් පිරිසක් හඬ ගා කියනු ඇසීමෙන් ලැබෙන තෘප්තිය විඳීමටය. දෙවැන්න නම්, ලංකාවේ කවිය සම්බන්ධයෙන් පවතින විචාරාත්මක තලය කුමක්දැයි යන්න පිළිබඳ විමසීමක් කර බැලීමටය.   ලංකාවේ විචාරාත්මක කියැවීම් සම්බන්ධයෙන් මට නැවත වරක් ඇති වූයේ අපේක්ෂා භංග වූ හැඟීමකි. මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

විධිමත් ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර, ජාත්‍යන්තර සබදතා පිළිබද ශාස්ත්‍රීය රචනාකරණය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යයේ අනාගතය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තත්කාලින ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවේ හා නේපාලයේ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වෙත වන්දනාවේ යන පිරිස් පිළබද පර්යේෂණයක් මා 2017 දී පමණ සැලසුම් කර, 2018 අග භාගයේ පමණ සිට ක්‍රියාත්මක කලෙමි.  මාගේ උනන්දුව වූයේ එම චාරිකා මගින් ජාත්‍යන්තර දේශ සීමා සහ දකුණු ආසියාව පිළිබද තත්කාලීන භූ-දේශපාලනික තේරුම්ගැනීම යම් ලෙසකින් වෙනස් ආකාරවලින් අර්ථ දැක්වීමට හැකිද යන්න සොයා බැලීමය. මාගේ ගවේෂණය තත්කාලීන වන්දනා ගතිකත්වයන් වෙත යොමු වී තිබුනද, යටත් විජිත යුගය දක්වාද පර්යේෂණය යොමු…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සාහිත්‍ය සම්මාන, ඇගැයීමේ වතාවත් හා ශ්‍රීලාංකේය ඉංග්‍රීසි නිර්මාණාත්මක රචනාකරණය

සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්ව විද්‍යාලය, නව දිල්ලිය – (සටහන: මේ ලේඛණය 2016 ග්‍රේශන් සම්මාන පිළිගැන්වීමේ උත්සවයේදී 2017 මැය 27 දා කොළඹ බණ්ඩාරනායක සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී කළ කතාවේ වඩාත් දීර්ඝ සංස්කරණයේ සිංහල පරිවර්තනයයි. ) විනිශ්චයකරුවන් මුහුනපෑ ගැටලුවසර 2016 සදහා පිරිනමණ ග්‍රේෂන් සම්මාණයේ විනිශ්චයකරුවන් වශයෙන් සම්මාන සඳහා ඉදිරිපත් කර තිබූ රචනා පිළිබඳ තීරණ ගැනීමේදී මුහුණ පෑ ගැටළු පිළිබඳ කතා කිරීමේදී මා මේ අදහස් ඉදිරිපත් කරන්නේ මා සමග කටයුතු කළ අන් විනිසුරුවන් දෙදෙනා වන චන්දන දිසානායක හා රුහානි…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

වීර අලකේශ්වරගේ ශෝකාන්තය: අතීතයෙන් ලැබෙන සංඥා

~ සසංක පෙරේරා, සමාජ විද්‍යා අංශය, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය මා උසස් පෙළ පංතිවල ඉගෙනගන්නා කාලයේ, මට සිංහල බස ඉගැන්වූ  ගුරුතුමා කෝට්ටේ යුගයේ දී චීන නාවික අද්මිරාල්වරයෙයෙකු විසින් ලාංකේය පාලකයෙකු පැහැරගෙන යෑම පිළිබඳ කථාවක් අපට විස්තර කළ ආකාරය මට තවමත් මතකය. එනමුත් එය ඔහුගේ පන්තියේ විෂය කරුණුවල කොටසක් නොවීය. එනමුදු, හොඳින් පොතපත කියවූ පුද්ගලයෙකු වූ නිසා ඔහු මේ කතාව මැනවින් දැන සිටි අතර, එමගින් ඔහුට අවශ්‍ය වූයේ බලය හා දේශපාලන ඇඟිලිගැසීම් පිළිබඳ අපට කරුණු දැක්වීමටය.  මේ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ඉතිහාසයේ හා ඓතිහාසික ප්‍රබන්ධකරණයේ දේශපාලනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ ලේඛනය 2008 සැප්තැම්බර් 16 වැනිදා තිලක් ජයරත්නගේ තිර රචනා පහක් සමාජගතකිරීමේ උත්සවයේදී ශ්‍රී ලංකා පදනම් ආයතන ශ්‍රවණාගාරයේදී පැවැත්වූ දේශනයේ පිටපත වේ. එය වසර 12 ට පසුව යලිත් පලකරන්නේ එහිදී මතුකළ මූලික ප්‍රවේශ තව දුරටත් අදාල වේය යන විශ්වාශය මතය) අද දින මේ දිග හැරෙන බුද්ධිමය හා සාහිත්‍යමය යාතුකර්මයේ කට්ටඩියෙකු වන ලෙස තිලක් ජයරත්න සහෝදරයා මට ආරාධනය කළ විට, මා ඒ ඇරයුම භාර ගැනීමට ප්‍රධාන හේතුවක් වූයේ ඉතිහාසකරණය, නිර්මාණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට