ලෝකය දෙස අලුතින් බැලීමට කියාදුන් නව දිල්ලියේ දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය

~ අනුෂ්කා කහඳගමගේ, ඔටාගෝ විශ්වවිද්‍යාලය, නවසීලන්තය

දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයට 2017 වසරේදී  මා තේරී පත්වූයේ දර්ශනවේදී (MPhil) සහ දර්ශනසූරී (PhD) උපාධි පාඨමාලා හැදෑරීම සඳහායි. දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයට අයැදුම් කිරීමට පෙර, ලෝකයේ විශ්වවිද්‍යාල බොහෝ ගණනකට අයැදුම් කළත් ඒ කිසිවක් සාර්ථක නොවීය. අනෙක් සියලු දෙනා මෙන්ම ඉන්දියාවේ පිහිටි විශ්වවිද්‍යාලයකට අයැදුම් කිරීමට මගේ අකමැත්තක් තිබූ බව පිළිගත යුතුය. ඒ ඇතිවන අකමැත්ත අප සමාජය විසින් ‘ඉන්දියාව’ කෙරෙහි සාමාන්‍යයෙන් ඇතිකරන බිය  මත පදනම් වී තිබුණි. එනම්, ඉන්දියාව ජීවත් වීමට නුසුදුසු, අනාරක්ෂිත,අපිරිසිඳු රටක්ය යන ප්‍රවාදය සහ ඉන්දියාවේ සාක්ෂරතා ප්‍රතිශතය මත ඉන්දියාවේ අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකබව අඩුය වැනි අතිශය ප්‍රාථමික සහ මුග්ධ නිර්ණායක මත මේ බිය රැඳී තිබුණි. සාක්ෂරතාවය හරහා උසස් අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය මැනිය නොහැකිය. බටහිර විකල්පවලින් තොරව, දකුණු ආසියානු  විශ්වවිද්‍යාලයට තේරී පත්වුණු මට, ඉන්දියාවට යාම සහ ඒ ජීවිතය පිලිබඳ චකිතයක් ඇති නොවුණු බව කිව නොහැකිය. නමුත් ජීවත් වීමේ අනේකවිධ ආකාර උරගා බැලීමට රිසි වූ මම අවසානයේ නව දිල්ලියේදී මගේ දර්ශනවේදී උපාධිය ආරම්භ කළෙමි.

නව දිල්ලියේ අක්කර 100 ක් පුරා දැනට ඉදිවෙමින් පවතින දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයේ නව පරිශ්‍රයේ සැලසුම.

මෙම ලිපිය ලිවීමට මූලිකවූ කරුණු දෙකකි. එකක් නම්, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයට මුදල් වැය කිරීම මුදල් නාස්තියක් බව ලියූ මෑත කාලීන පුවත් ලිපියක් කියවීමත්, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයට නව බඳවා ගැනීම් සිදුකරන බව කියමින් විශ්වවිද්‍යාලය විසින් පළකළ දැන්වීමක් දැකීමත්ය. දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයට මුදල් වියදම් කිරීම ‘නාස්තියක්’ බවට පත්වන්නේ, ශ්‍රී ලාංකික සිසුන් විශ්වවිද්‍යාලයට අයදුම් නොකිරීම නිසාය. එසේ අයදුම් නොකරන්නට හේතු ගණනාවකි. ඉන් එකක් නම්, ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය පිලිබඳ ප්‍රමාණවත් දැනුවත් කිරීමක් ලංකාව තුළ සිදු නොකිරීමයි. එමෙන්ම තවත් හේතුවක් නම්, ඉන්දියාව සහ ඉන්දියාවේ අධ්‍යාපනය පිලිබඳ ලංකාවේ මවා ඇති නොමඟ යවන සුළු සහ භයානක බිල්ලා හේතුකරගෙනය. නමුත් ඉන්දියාව, විශේෂයෙන්ම දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය පිහිටා ඇති නව දිල්ලි නගරයේ චාණක්‍යපූරි ප්‍රදේශය ශාස්ත්‍රාලීය කටයුතු සඳහා මනා පසුබිමක් සකස් කරයි. ඊට හේතුව විශ්වවිද්‍යාලය විසින් දිනපතාම පාහේ සංවිධානය කරන ශාස්ත්‍රීය සාකච්ඡා පමණක් නොවෙයි. දිල්ලිය කේන්ද්‍ර කරගනිමින් උත්පාදනයවන මහත් දැනුම් සම්භාරයකට නිරන්තරවම නිරාවරණය වීමේ සහ ලෝක  සහ කලාපීය මට්ටමේ බුද්ධිමතුන් සමඟ සජීවීව අන්තර් ක්‍රියා කිරීමේ හැකියාවක් සහිත අවකාශ බොහෝ ප්‍රමාණයකට විශ්වවිද්‍යාලය භූගෝලීය වශයෙන් සමීපව පිහිටා තිබීමයි.

දැනට ඉදිවෙමින් පවතින දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්යාලයීය නව පරිශ්‍රයේ ගොඩනැගිලි

විශ්වවිද්‍යාලය මගින් දැඩි අධ්‍යයනික පුහුණුවක් ලබාදෙන අතර, සමාජ විද්‍යා ශාස්ත්‍රවේදී උපාධිය  හදාරන සිසුවෙකු සතියකට අවම වශයෙන් පිටු 400 ක පමණ පොත් පත් හා ලිපි ලේඛන ප්‍රමාණයක් කියවීම අපේක්ෂා කෙරෙයි. එමෙන්ම, ශාස්ත්‍රවේදී සහ දර්ශනවේදී පන්ති කාමර වඩාත් සංවාදශීලි අවකාශ වන අතර, ගුරුවරයා දන්නා දෙයක් කියාදීම සහ ඒවා කටපාඩම්කර ගැනීමට එහා ගිය වඩාත් විචාරශීලි පරිසරයක් ඒවා තුළ පවතියි. එමෙන්ම, විශාල කියවීම් ප්‍රමාණයකට කෙටි කලක් තුළ නිරාවරණය වීම මෙන්ම, සියලු සිසුන් සමඟ සහ ගුරුවරුන් සමඟ ඉංග්‍රීසි භාෂාවෙන් අන්තර් ක්‍රියා කිරීමට සිදුවීම හරහා ඉංග්‍රීසි භාෂා භාවිතය සැළකිය යුතු මට්ටමකින් දියුණුවන බව ද පැවසිය යුතුය.

වසර කිහිපයකට පෙර පැවති දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයේ උපාධි ප්‍රධානෝත්සවය

එමෙන්ම, බටහිර න්‍යායන්වලට එහා ගිය, දකුණු ආසියානු සමාජය එම කලාපයේ අදහස් හා න්‍යායන් හරහා තේරුම් ගැනීමේ උත්සාහය ද වඩාත් කැපී පෙනෙයි. බටහිර සරසවි විසින් අපේ කලාපයේ හෝ ලෝකයේ වෙනත් ඕනෑම රටක සිසුවෙකුගෙන් අපේක්ෂා කරන්නේ, ඔවුන් ලෝකය දකින ආකාරයට සියලු සිසුන් ලෝකය දැකීමයි. නමුත් දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය හරහා ලාදෙන පුහුණුව තුළ ලෝකය දෙස බැලිය හැකි වෙනත් බොහෝ ආකාර පවතින බවත්, ඒ සමහර ආකාර මේ කලාපයේ සිසුන් ජීවත්වන ආකාරවලට සමීප බවත් අවබෝධ කරගත හැකිවෙයි. එමෙන්ම මහා පරිමාණයෙන් නිෂ්පාදනය වන බටහිර සමාජ න්‍යාය අභියෝග කිරීමේ හැකියාවත්, ඒ න්‍යාය වෙනුවට තමාගේ ජීවිතය හා යම් සමීපත්වයක් සහිත වෙනත් න්‍යාය හඳුන්වා දීමේ හැකියාවත් ශිෂ්‍යයා තුළ වර්ධනය කිරීමට දකුණු ආසියාතික විශ්ව විද්‍යාල පන්තිකාමර සමත් වෙයි. මීට කදිම උදාහරණයක් සපයන්නේ සමාජ විද්‍යා දර්ශනසූරී පාඨමාලාවේ න්‍යාය විෂය සඳහා සැකසී ඇති ‘Social Theory, Society and Modes of Thinking‘ යන විෂය ඒකකයයි.

විශ්වවිද්‍යාලය දැනට කුඩා භූ ප්‍රමාණයක පැතිර තිබෙන අතර, අධ්‍යාපනය ලබන සිසුන්ගෙන් සියයට අනූවකට වඩා විශ්වවිද්‍යාලය තුළම නේවාසිකව සිටින බැවින්, විශ්වවිද්‍යාලය විසින් සමස්ත සිසු ජීවිතය පුරාම ශාස්ත්‍රාලීය බලපෑමක් ඇතිකරයි. දකුණු ආසියාවට අයත් රටවල් 8 ක සිසුහූ දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තුළ අධ්‍යාපනය ලබති. විශ්වවිද්‍යාලය තුළදී දකුණු ආසියාව සහ දකුණු ආසියාවේ රටවල දේශපාලන, ආර්ථික, සමාජ සහ සංස්කෘතික තත්ත්ව තමන්ගේ එදිනෙදා ජීවිතයේ කොටසක් බවට පත්වන අතර, දකුණු ආසියානු කලාපය වෙනදාට වඩා සමීප බවත්, තමන්ගේ අනන්‍යතාව සහ සංස්කෘතිය දකුණු ආසියාවේ අනෙකුත් රටවල් සමඟ සමපාත වන නොවන ආකාරයත් හොඳින් හඳුනා ගැනීමේ හැකියාව සිසුවෙකුට ලැබෙයි. ඉන් එක් උදාහරණයක් ලෙස, ඉන්දියාවේ දේශපාලන හැසිරීම, දක්ෂිණාංශික ආණ්ඩු ක්‍රියාත්මකවන ආකාරය, මුස්ලිම් – හින්දු අරගල සහ ඒවායේ ඉතිහාසය ආදිය පිලිබඳ මනා අවබෝධයක් ලැබීමටත් එම සිද්ධි වඩාත් සමීපව නිරීක්ෂණය කිරීමටත්, ඒවායේ ලංකා බලපෑම ගැන සිතා බැලීමටත් අවකාශ හිමිවිය. එමෙන්ම ශිෂ්‍ය අරගල, ශිෂ්‍ය අරගලවල මතවාදය සකස්වීම, කලාපීය වශයෙන් ශිෂ්‍යයින් සංවිධානය විය හැකි ආකාරත්, සමාජවාදය පිලිබඳ දැනුම යාවත්කාලීන කරගැනීමේ හැකියාවත් මේ විශ්වවිද්‍යාලය ආශ්‍රයෙන් ලැබුණි. මෙම දැනුම ලංකාවෙන් හෝ වෙනත් විශ්වවිද්‍යාලයකින් ලැබිය නොහැකි බව මගේ අදහස නොවෙයි. නමුත්, ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාලයකට වඩා යාවත්කාලීන වූ දේශපාලනික දැනුමක් නගරයක් වශයෙන් දිල්ලියට ලැබෙන බව නිසැක වශයෙන්ම කිව හැකිය. එමෙන්ම එම දැනුම කලාපයටත්, ලංකාවටත් බලපාන ආකාරය සමීපව අත්විඳීමේ හැකියාව මෙම විශ්ව විද්‍යාලය තුළදී මට ලැබුණි.

ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජ භාවි සමානාත්මතාව පිලිබඳ වඩාත් සජීවී සංවාදවලට සහභාගී වීමේ අවකාශය මට ලැබුණේ දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තුළදීය. ස්ත්‍රීවාදය, ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවී සමානාත්මතාව වැනි මාතෘකා එදිනෙදා කටයුතු සමඟ සම්බන්ධවන බවත්, ඒවා පොත පතින් ඉගෙන ගන්නා පාඨමාලාවකට එහා ගිය යමක් බවත්, ලංකාවේ සිසුන්ට අවාසනාවන්ත ලෙස එම සංවේදී භාවය පිලිබඳ දැනුම තවමත් නොලැබී ඇති බවත් මට තේරුම් ගියේ දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තුළදීය. විශ්වවිද්‍යාලය තුළ, සමලිංගිකත්වය සහ සංක්‍රාන්ති ලිංගිකත්වය මෙන්ම වෙනත් නිදහස් ලිංගික අනන්‍යතා දැරීම පිලිබඳ විවෘත අදහස් සාකච්ඡාවන අවකාශයක් වන අතර, 2018 වසරේදී මම මාගේ අන් ජාතික මිතුරන් බොහෝ දෙනෙකු සමඟ දිල්ලියේ ‘අභිමානයේ පෙළහර’ට  (pride parade) සම්බන්ධ වුණෙමි. මා එවැනි අත්දැකීමක් ලද පළමු අවස්තාව එයයි.

වාර්ෂිකව විශ්වවිද්‍යාලය විසින් පවත්වනු ලබන ‘බොජුන් සැණකෙළියේදී’ (food festival) සිසුන්ට තම රටට, ප්‍රජාවට අයත් ආහාර වට්ටෝරු සකස්කර, අනෙකුත් සිසුන් සමඟ බෙදාහදා ගැනීමේ අවස්තාව හිමිවෙයි. මෙම උත්සවයේදී ඇතැම් සිසුන් තම ජාතික ඇඳුමින් සැරසෙන අතර, සියලු ආහාර සකස් කිරීම සිසුන් අතින්ම සිදු වෙයි. දකුණු ආසියානු කලාපයට අයත් ආහාර, බීම වර්ග සහ ඒවායේ විවිධත්වය සහ සමානත්වයද, ඒවා නිර්මාණය වීමේ ඉතිහාසය සහ ඒ ආහාර භූගෝලීය වශයෙන් ගමන්කර ඇති දුරත්, කලාපයේ විවිධ ප්‍රදේශවලදී විවිධ හැඩගෙන ඇති ආකාරයත් අපූරුය. වසර පුරා මෙවැනි විවිධ උත්සව ගණනාවක් සංවිධානය වන අතර, ක්‍රීඩා උත්සව, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාල දිනය සැමරීම, විවිධ රටවල ජාතික උත්සව, භාෂා දින සැමරුම් ආදිය මේවා අතර විශේෂ වෙයි.

කෙසේ වෙතත්, අවසාන වශයෙන් කීමට ඇත්තේ, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලයේ මා ගතකළ වසර තුනක කාලය මාගේ ශිෂ්‍ය ජීවිතයේ වඩාත් ඵලදායීම කාලයක් ලෙස හැඳින්විය හැකි බවයි. විවිධ හේතු මත ලාංකීය සිසුන් එම අත්දැකීම මඟහැර යාම කණගාටුවට කාරණයකි.

Total
10
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published.

You May Also Like
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලාංකේය නර්තනය තුළ ගොඩ නැගෙන ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදී පසුබිම සහ චන්න විජෙවර්ධනගේ නර්තන භාවිතය

~  පියුමි   වාසනා, සිරිසීවලී මහා විද්‍යායලය, පානදුර (චායාරූප චන්න උපුලී නර්තනායතනයේ අනුග්‍රහයෙනි) අද්‍යතන ශ්‍රී ලංකාව තුළ  ස්ථාපිතව ඇති පුරැශ-මූලික දෘශ්ටිවාදය සහ ධනවාදයේ  අවශ්‍යතාවයනට අනුව “ස්ත්‍රිය” සකස් කොට තිබේ. ස්ත්‍රී ශරීරය, ස්ත්‍රී පැවතුම්, ස්ත්‍රී ආකෘතිය, ස්ත්‍රිය කියවීම, ස්ත්‍රී සමාජ භාවය යන සියල්ල, පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිය සහ ධනවාදයේ යෙදවීම් මත තීරණය වී තිබේ. ලංකාව තුළ පැවත එන ස්ත්‍රී සමාජ භූමිකාව කර්මකාරකයක් (object) බවට පත් කිරිමට එයට හැකිවි තිබේ. ධනවාදී පාරිභෝජන ක්‍රමය තුළ ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී ශරීරය ශෲංගාර-පූර්ණ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලංකාව තුළ චීන සමාගම් වල මැදිහත් වීම සුළු කොට තැකිය හැකිද?

පවිත්‍රා ජයවර්ධන,කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය – අප  ජීවත් වන්නේ ලෝක පර්යාය (world order) යම්කිසි ආකාරයක සංක්‍රාන්තියක තිබෙන මොහොතකයි. සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව  බිඳවැටීමෙන් පසුව ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පර්යායක් ලෝකයේ ඇති කිරීම්ට ඇමරිකාව ප්‍රමුඛ බටහිර කඳවුර දැඩි ව්‍යායාමයක නිරත විය.  කෙසේ නමුත් අද වන විට ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී කදවුර දැඩි අර්බුදයක සිටින බව පැහැදිළිය.  ඇමරිකාව වැනි රාජ්‍යයකම ට්‍රම්ප්  වැනි අන්ත දක්ෂිණාංශික නායකයෙක් පත්වීම, මහත් බලාපොරොත්තු ඇතිව සකස් වූ යුරෝපා හවුලෙන් බ්‍රිතාන්‍ය  ඉවත් විය යුතු බව බ්‍රිතාන්‍ය ජනයාම තීරණය කිරීම වැනි සරල නිදර්ශන…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සමාජ-දේශපාලනික අභියෝග හමුවේ විශ්වවිද්‍යාලවල සමාජ වගකීමේ ස්වභාවය [1]

~ සසංක පෙරේරා (මෙම ලිපිය 2014 වසරේ ඉදිරිපත් කළ දේශනයක සිංහල පිටපත වේ. මුල් දේශනයේ සිට අද වන විට බොහෝ කලක් ඉක්ම ගොස් තිබුනද, එහි ඉදරිපත් කර තිබු අදහස්වල තත්කාලීන වලංගුතාවය සලකා, විශ්වවිද්‍යාල පිලිබඳ අපගේ කෙටි ලිපි මාලාවේ කොටසක් වශයෙන් නැවත පලකරන්නට සංස්කාරක මණ්ඩලය තීරණය කර ඇත) (ඉහල චායාරූපය: පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය; සුනන්දා ප්‍රේමසිරි, සිංහල අංශය, පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය) උපකුලපතිතුමනි, පීඨාධිපතිතුමනි, මිත්‍රවරුනි; ඔබ සැමට සුභ උදෑසනක් වේවා. මීට කලකට ඉහතදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍ර පීඨයේ පීඨාධිපතිතුමා මා වෙත…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ රචනය ‘සෝසියෝ ටෝක්ස්’ යූ ටියුබ් නාලිකාව සඳහා කළ අදහස් දැක්වීමේ ලිඛිත පිටපතයි. එහි ශ්‍රව්‍ය පඨිතයට මෙතැනින් පිවිසිය හැක) ආයුබෝවන්. මට මේ වෙලාවේ අවශ්‍ය ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පවතින සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය කියන ක්‍රියාවලීන් පවතින අකාකාරය ගැන යමක් කියන්නයි. ඒ, මීට පෙර මම කරපු අදහස් දැක්වීමේදී මතුවෙච්ච ‘රචනය’ කියන කාරණය පිළිබඳව වැඩි දුර සාකච්චා කිරීමේ අදහසින්. ඒත් රචනය හා ප්‍රකාශනය සම්බන්ධයෙන් කතා කරන කොට, සමාජ හා…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

තාක්ෂණික දියුණුව සමග ගබ්සාවේ දිශානතිය සහ එහි සමාජයීය පැතිකඩ  

~ පූර්ණිමා ගමගේ,  ආර්ථික විද්‍යාව පිලිබද ශාස්ත්‍රවේදී උපාධි අපේක්ෂිකා, රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලය (කාටූනය: ගිහාන් ඩි චිකේරා) වර්තමානය වන විට තාක්ෂණය ලෝකයේ සියලුම අවකාශ අතික්‍රමණය කරමින්, සිය ආධිපත්‍යය පතුරවමින් සිටී. වයස් භේදයකින් තොරව තාක්ෂණික ව්‍යාප්තිය සිදුවත්ම, තාරුණ්‍යය සීග්‍ර වේගයකින් එයට නතු වෙමින් පවතින යුගයක, සමාජය කෙරෙහි ඉන් ඇතිවන ප්‍රතිවිපාක කෙලෙසින් වේ දැයි පූර්ව නිගමනයකට, පූර්ව කථනයකට එළැඹීම ඉතා දුෂ්කර කාර්යයකි. තාරුණ්‍යයට තාක්ෂණය සමීපවීමත් සමග දෛනික කටයුතුවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් තාක්ෂණය උපයෝගී කරගනිමින්  සිදුකර ගැනීමට වත්මන් මානවයා උත්සාහ කරයි.…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

විධිමත් ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර, ජාත්‍යන්තර සබදතා පිළිබද ශාස්ත්‍රීය රචනාකරණය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යයේ අනාගතය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තත්කාලින ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවේ හා නේපාලයේ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වෙත වන්දනාවේ යන පිරිස් පිළබද පර්යේෂණයක් මා 2017 දී පමණ සැලසුම් කර, 2018 අග භාගයේ පමණ සිට ක්‍රියාත්මක කලෙමි.  මාගේ උනන්දුව වූයේ එම චාරිකා මගින් ජාත්‍යන්තර දේශ සීමා සහ දකුණු ආසියාව පිළිබද තත්කාලීන භූ-දේශපාලනික තේරුම්ගැනීම යම් ලෙසකින් වෙනස් ආකාරවලින් අර්ථ දැක්වීමට හැකිද යන්න සොයා බැලීමය. මාගේ ගවේෂණය තත්කාලීන වන්දනා ගතිකත්වයන් වෙත යොමු වී තිබුනද, යටත් විජිත යුගය දක්වාද පර්යේෂණය යොමු…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සාහිත්‍ය සම්මාන, ඇගැයීමේ වතාවත් හා ශ්‍රීලාංකේය ඉංග්‍රීසි නිර්මාණාත්මක රචනාකරණය

සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්ව විද්‍යාලය, නව දිල්ලිය – (සටහන: මේ ලේඛණය 2016 ග්‍රේශන් සම්මාන පිළිගැන්වීමේ උත්සවයේදී 2017 මැය 27 දා කොළඹ බණ්ඩාරනායක සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී කළ කතාවේ වඩාත් දීර්ඝ සංස්කරණයේ සිංහල පරිවර්තනයයි. ) විනිශ්චයකරුවන් මුහුනපෑ ගැටලුවසර 2016 සදහා පිරිනමණ ග්‍රේෂන් සම්මාණයේ විනිශ්චයකරුවන් වශයෙන් සම්මාන සඳහා ඉදිරිපත් කර තිබූ රචනා පිළිබඳ තීරණ ගැනීමේදී මුහුණ පෑ ගැටළු පිළිබඳ කතා කිරීමේදී මා මේ අදහස් ඉදිරිපත් කරන්නේ මා සමග කටයුතු කළ අන් විනිසුරුවන් දෙදෙනා වන චන්දන දිසානායක හා රුහානි…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

නන්දන වීරසිංහගේ කවිය සහ ශ්‍රී ලාංකේය විචාර පර්ශද

~ දර්ශන අශෝක කුමාර මා අතිශයින් ගරු කරන යුග කාරක කවියෙකු වන නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි පිළිබඳ කථා බහ කෙරෙන මාර්ගගත සංවාදයකට පසුගිය දා මා සහභාගී වූයේ කරුණු කිහිපයක් පිළිබඳ අවධානය යොමු කරමිනි. එකක් නම්, නන්දන වීරසිංහයන්ගේ කවි තවත් පිරිසක් හඬ ගා කියනු ඇසීමෙන් ලැබෙන තෘප්තිය විඳීමටය. දෙවැන්න නම්, ලංකාවේ කවිය සම්බන්ධයෙන් පවතින විචාරාත්මක තලය කුමක්දැයි යන්න පිළිබඳ විමසීමක් කර බැලීමටය.   ලංකාවේ විචාරාත්මක කියැවීම් සම්බන්ධයෙන් මට නැවත වරක් ඇති වූයේ අපේක්ෂා භංග වූ හැඟීමකි. මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

වීර අලකේශ්වරගේ ශෝකාන්තය: අතීතයෙන් ලැබෙන සංඥා

~ සසංක පෙරේරා, සමාජ විද්‍යා අංශය, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය මා උසස් පෙළ පංතිවල ඉගෙනගන්නා කාලයේ, මට සිංහල බස ඉගැන්වූ  ගුරුතුමා කෝට්ටේ යුගයේ දී චීන නාවික අද්මිරාල්වරයෙයෙකු විසින් ලාංකේය පාලකයෙකු පැහැරගෙන යෑම පිළිබඳ කථාවක් අපට විස්තර කළ ආකාරය මට තවමත් මතකය. එනමුත් එය ඔහුගේ පන්තියේ විෂය කරුණුවල කොටසක් නොවීය. එනමුදු, හොඳින් පොතපත කියවූ පුද්ගලයෙකු වූ නිසා ඔහු මේ කතාව මැනවින් දැන සිටි අතර, එමගින් ඔහුට අවශ්‍ය වූයේ බලය හා දේශපාලන ඇඟිලිගැසීම් පිළිබඳ අපට කරුණු දැක්වීමටය.  මේ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

රාජ්‍ය විශ්වවිද්‍යාලවලට පහරදීම: ඉන්දියාවේ අනාගතය උකසට නොතබන්න

දීපක් නයියර් – ආර්ථිකවිද්‍යාව පිලිබඳ සේවාසම්මානිත මහාචාර්යජවහර්ලාල් විශ්වවිද්‍යාලය පරිවර්තනය:අනුෂ්කා කහඳගමගේදකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (තත්කාලීනව විශ්වවිද්‍යාල තුළ, විශේෂයෙන් රාජ්‍ය අනුග්‍රහය සහිතව සිදුවන ප්‍රචණ්ඩත්වය, ඉන්දියාවේ ප්‍රභල දේශපාලනික වාදවිෂයක් බවට පත්ව තිබේ. මේ ප්‍රචණ්ඩත්වයේ එක් අරමුණක් වී ඇත්තේ එකී ආයතන තුළ සාම්ප්‍රදායිකව සිදු වූ විචාරශීලි කතිකාව හා දේශපාලනික විවේචනය පාලනය කිරීමය. එනමුත් මේ තත්වය සමස්ථ දකුණු ආසියාතික කළාපයටම පොදු තත්වයක් වන අතර, යම් මට්ටම්වලින් ඉන් බැහැර ප්‍රදේශවලද දැකගත හැක. දැනට ඉන්දියාවේ සරසවි තුළ සිදුවන ශිෂ්‍ය මර්දනය පෙන්වා දෙන මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට