ලාංකේය නර්තනය තුළ ගොඩ නැගෙන ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදී පසුබිම සහ චන්න විජෙවර්ධනගේ නර්තන භාවිතය

~  පියුමි   වාසනා, සිරිසීවලී මහා විද්‍යායලය, පානදුර

(චායාරූප චන්න උපුලී නර්තනායතනයේ අනුග්‍රහයෙනි)

අද්‍යතන ශ්‍රී ලංකාව තුළ  ස්ථාපිතව ඇති පුරැශ-මූලික දෘශ්ටිවාදය සහ ධනවාදයේ  අවශ්‍යතාවයනට අනුව “ස්ත්‍රිය” සකස් කොට තිබේ. ස්ත්‍රී ශරීරය, ස්ත්‍රී පැවතුම්, ස්ත්‍රී ආකෘතිය, ස්ත්‍රිය කියවීම, ස්ත්‍රී සමාජ භාවය යන සියල්ල, පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිය සහ ධනවාදයේ යෙදවීම් මත තීරණය වී තිබේ. ලංකාව තුළ පැවත එන ස්ත්‍රී සමාජ භූමිකාව කර්මකාරකයක් (object) බවට පත් කිරිමට එයට හැකිවි තිබේ. ධනවාදී පාරිභෝජන ක්‍රමය තුළ ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී ශරීරය ශෲංගාර-පූර්ණ වස්තුවක් ලෙස හා පාරිභෝගික කර්මකාරකයක් ලෙස ගොඩ නංවා ඇති අතර, එය පුරැශ මූලයේ සංතෘප්තිය උදෙසා ක්‍රියාත්මක වෙයි. ස්ත්‍රිය යනු කවුද යන පොදු සාමාජීය කියැවීම ,අව්ඥාණිකවම පුර්ෂ-මූලික දෘශ්ටිය හා පරිභෝජන ක්‍රියාවලියට අනුරෑප වෙමින්, සමාජගත ව්‍යාවහාරයක් ,බවට පත්ව තිබේ. ස්ත්‍රිය පිළිබද සෞන්දර්‍ය, ස්ත්‍රී අනුරාගය, ස්ත්‍රී ප්‍රේමය, ආදරය, ස්ත්‍රියගෙ පැවත්ම, ස්ත්‍රියගෙ සිතුවිලි ස්වභාව, ඇයගේ චින්තන පරාසය සහ පැවැත්ම, ස්ත්‍රියගේ භාෂාව, ස්ත්‍රියගේ අයිතිය, ස්ත්‍රියගේ ජීවන විලාසය යන සමස්තයම පුරැෂමූලිකත්වය හරහා නිර්මාණය කොට, සම්මත කළ ආකෘතීන් සහ සංකේතික වටිනාකම් වන අතර, ගැහැනු මනුස්සයා මත පුරැෂ ඇස විසින් ගොඩ නගනු ලබන ස්ත්‍රීත්වයක් ආරෝපණය වී තිබේ. සැබැවින්ම, එම ගොඩනැංවිම නොමැති විට ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රීත්වය නොපවතින තරම්ය. ඇය පුරැෂ ඇසෙහි සංකල්යපී  ප්‍රතිඵලයකි.

1977න් පසු මෙරට ව්‍යාප්ත වූ විවෘත ආර්තික ක්‍රියාවලිය සමග සියලුම භන්ඩ, සේවා හා කලා නිශ්පාදනයන්ට වෙළද අගයන් නියම වු අතර, ස්ත්‍රිය ද වෙළද පාරිභොජන උත්ප්‍රේරකයක් ලෙස මෙන්ම පුරැෂ-මූලික සාහිත්‍ය, සංගීත, නර්තන කලා නිශ්පාදනයන් තුළ කර්මකාරකය බවට  පත්ව තිබේ. නැතිනම්බො, හෝ කලා නිර්මාණ හරහා විස්තර කරන ස්ත්‍රිය, පුරැෂ ඇස ප්‍රිය කරන හා පුරැෂ සංතෘප්තිය නියෝජනය කරන කර්මකය (object ) බවට පත් වී ඇත. පරමාදර්ශී ස්ත්‍රිය, පරමාදර්ශි මව, දියණිය, පෙම්වතිය, සොයුරිය, ගුරැවරිය ආදී සංකේතමය වටිනාකම් නිර්මාණය කෙරෙන්නේ ද සුන්දරත්වය, යහපත් බව, බුද්ධිය ආදී ගුණාත්මක වටිනාකම් පිළිබද මිනුම්දඩු සැකසෙන්දනේ ද මෙම පිරිමි ඇසේ තෘප්ත අවශ්‍යතාවය හරහාය. මේ හරහා ගොඩනැගෙන ප්‍රබලතම ඛෙදවාචකය වන්නේ ගැහැනියට තම ස්වභාවික ජෛවීය සැකැස්ම හා මානවීයභාවය අභිබවා ඉහත කී සංස්කෘතිකමය කර්මකාරකය බවට පත්මවීට සිදුවීමත්, ඒ හරහා ඇයගේ ශක්‍යතා පාලනය වීමත් ය.

1990 දශකයේ පමණ සිට රූපවාහිනී මාධ්‍ය හා අනෙකුත් ජනමාධ්‍ය ජනප්‍රිය වීමත්, අද්‍යතනය වන විට එය වඩා පුළුල් හා සංකීර්ණ ලෙස ව්‍යාප්ත වීමත් නිසා කලාව හා ධනවාදය  අතර ඇති  සහසම්බන්ධතාව වඩා තීව්‍ර කළ අතර, ලාංකේය නර්තනය ධනවාදී පරිභෝජන ඉලක්ක සදහා නිර්මාණය වීමද ආරම්ඹ වේ. මෙය සමස්තයක් ලෙස ගොඩ නැගෙන්නේ  පුරැෂ කෙන්ද්‍රීය ඇස හරහා බව පැහැදිලි වෙයි. නර්තනය හා නර්තන ශිල්පිනිය යන භූමිකා ඉතා ප්‍රභල ලෙස වෙනස් වන්නේ හා ව්‍යාප්තවන්නේ මෙම පුරැෂ-මුලික පරිභෝජන දෘශ්ටිවාදයන්ට අනුගත වෙමිනි. ලාංකේය නර්තනය 80 දශකයේ සිට පැහැදිලිවම ධනවාදී ආකෘතිය තුළ ප්‍රතිනිශ්පාදනය වන අතර, නර්තන ශිල්පිනියද පුරැෂ-මූලික ඇස නියෝජනය කරමින් ප්‍රතිනිශ්පාදනය වෙයි. මෙම නර්තන ප්‍රතිනිශ්පාදනයේ ප්‍රධාන හැරවුම් ලක්ෂය  වන්නේ චන්න විජේවර්ධන ය.

චන්න විජෙවර්ධන ලාංකේය ප්‍රාසංගික නර්තනයේ  ප්‍රධාන හැරවුම් ලක්ෂය වනවා මෙන්ම, යුගය නියෝජනය කළ දෘශ්ටිවාදයන්ගේ නර්තනමය භාවිතය ලෙසද හැදින්විය හැකිය. ඔහුගේ නර්තන විලාසය සහ නර්තන ශිල්පිනිය නැමති භූමිකාව මෙරටට අවශ්‍ය පුරැෂ-මූලික ධනවාදි වෙළද පොළෙහි අවශ්‍යතව ඉතා මැනවින් පුර්ණ කරන ලදී. ඉතා සියුම්ව යුගය කියවා ගත් නර්තන වේදියෙකු ලෙස ඉදිරියෙන්ම සිටීමට ඔහු සමත් වන්නේ එබැවිනි. ඔහු යුගය තුළ ක්‍රියාත්මක ස්ත්‍රිය පිළිබද දෘශ්ටිවාදයට අනුගත නර්තන ප්‍රතිනිශ්පාදනය ඉතාම නිවැරදි තැනකින් ග්‍රහණය කොට ගත්තේය. ඔහු ලාංකේය පුරැෂ-මූලික ආශයෙහි නිලය සූක්ෂමව ස්පර්ෂ කළ එයින්, ඔහු එහි කේන්ද්‍රිය ලක්ෂයක්ම වන්නේය.  මෙහිලා එම ගොඩ නැංවීම කියවීමේදී පහත සදහන් තේමා විමසිය යුතුය:

  • ශරීරය හා නර්තනය සම්බන්ද තාක්ෂණවේදයේ එතෙක් පැවති චිත්‍රසේනගේ නිර්මාණ  ක්‍රියාවලිය එහිම දිගුවක් ලෙස කාලීන තත්ව අනුව ප්‍රතිනිෂ්පාදනය කිරීම.
  • කාන්තා නර්තනය තුළ චලන ගොඩ නැගීම, හැසිරවීම, භාවමය යෙදවීම්පො යනාදිය පොදු සමාජයේ පුරැෂ-මූලික දෘශ්ටිවාදයන්ට අනුගත කරවිම.
  • අතීතය ශ්‍රේෂ්ටය යන දෘශ්ටිවාදය මත පිහිටා තිබූ  පුරැෂ-මූලික නොස්ටැල්ජියානු ආකෘතිය මත නර්තන ආකෘතිය ගොඩ නැංවීම
  • ස්ත්‍රිය යතාර්ථයෙන් ගලවා ඇය මත දිව්‍යමය තත්වයක් ආරෝපණය කරමින්, පුරැෂ ෆැන්ටසික ස්ත්‍රිත්වයක් ගොඩ නැගීම.
  • ගැහැණිය සුන්දර හා ගූඪ වස්තුවක් බවට පත් කිරීම.
  • ගැහැණු නර්තන විලාසය හා නර්තන ශිල්පිනිය යන අකෘති සදහා මිනුම් දඩු නිර්මාණය කිරීම සහ නර්තන ශිල්පිනිය යනු කව්දැයි යන්න නිර්වචනය කිරීම හා එය දෘශ්ටිවාදයක් ලෙස සමාජගත කිරීම.
  • ස්ත්‍රී නර්තන ශිල්පිනිය, ශාරීරික හා මනෝමය වශයෙන් පුරැෂ පාරිභෝජන ෆැන්ටසියට යටත් කොට, ඉතා මුදු සියුමැලි වසගයක ආකාරයෙන් නිර්මාණය කිරීම.
  • පුරැෂ-මූලික සමාජය තුළ ගොඩ නැගුණු පරමාදර්ශී ස්ත්‍රිය පිළිබද ෆැන්ටසිය තම නර්තන ව්‍යවහාරය තුළ ගොඩනගමින්,  එය සමස්ත ලාංකේය කාන්තා නර්තනය හා නර්තන ශිල්පිනිය සම්බන්ද පරමාදර්ශය බවට පත්කිරිමේ දෘශ්ටිවාදී ක්‍රියාවලිය සාක්ෂාත් කිරීම.
  • වේදිකාව මත නර්තන ශිල්පිනිය පුරැෂ-මූල ඇසෙහි පිනවීමට යටත් කර්මකාරකය බවට පත් කිරීම.

මේ දෘශ්ටිවාදි හැසිරවීම් හරහා පුරැෂ-මූලික සමාජක්‍රමයක් තුළ විකුණුම් අගයක් දිය හැකි ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී නර්තනය ප්‍රතිනිශ්පාදනය කිරිමේ ක්‍රියාවලිය හදුනා ගතහැකිය ( 80-90 දශක සිට මෙ දක්වා).  අද වන විට ගොඩ නැගී තිබෙන ධනවදයේ විවිධ ස්වරෑප මත අනුගත වෙමින්, ස්ත්‍රිය හා ස්ත්‍රී චලනය හැසිරවීමත්, එය සමස්ත ලාංකේය නර්තනයේ  දෘශ්‍ටිවාදී සෙවනැල්ල ලෙස පවත්වාගෙන යාමටත් ඔහු සමත්ව තිබේ. ඔහු තම රසය, ආශය හා දෘශ්ටිය සමස්ත ලංකේය නර්තන ක්‍රියාවලියේම රසය, ආශය හා දෘශ්ටිය බවට පත්කළ නර්තනවේදියා වෙයි. අවිඥානිකව බහුතර ලාංකේය ප්‍රෙක්ෂක ඇස ද එයට අනුගතව ගොඩ නැගි තිබේ. ඊට සමස්ත පුරැෂ-මූලික සමාජය තුළ ක්‍රියාත්මක ස්ත්‍රිය හා බැදි දෘශ්ටිවාදයද සෘජුව හේතු වෙයි.

අද වන විට සමස්ත ලාංකේය නර්තන ක්ශෙත්‍රයම ස්ත්‍රී නර්තනය හා නර්තන ශිල්පිනිය කවුරැන්ද යන පැනයට පිළිතුරැ සපයන්නේ චන්න විජෙවර්ධන විසින් ගොඩනගන ලද ‘නර්තන ස්ත්‍රිය’ පරමාදර්ශකොට නොවේද?

ඒ හරහා, සැබෑ ස්ත්‍රියට, වඩාත් තත්‍ය ස්ත්‍රී ප්‍රකාශනයනට හා සැබෑ ස්ත්‍රී චලනයට කෙතරම් සීමා පැනවී තිබේද, කෙතරම් ආකෘතිගත සීමිත පරිසරයක ප්‍රකාශන දිග හැරීමට නර්තන ශිල්පිනියට බල කොට තිබේද යන්න පැහැදිලි කරගත හැක.

නර්තන ශිල්පිනිය හෝ ස්ත්‍රි නර්තනය යනු සෞන්දර්‍යාත්මක රසය පමණක් සදහා අවශ්‍ය කර්මකයද? හුදෙක්, ඇය දෙස බලා සතුටු වීම පමණක් පොහොසත් නර්තන සංස්කෘතියකට සෑහෙද? නැත.

අද්‍යතනය වන විට නර්තනය තුළ ස්ත්‍රිය මෙම පරාමිතිකය ඉක්මවිය යුතුය. ඇය ‘සැබෑ ඇය’ විය යුතුය. ඊට ඇයට අයිතිය තිබේ. ඇය වේදිකාව මත ඇස පිනවන සෞන්දර්‍ය වස්තුවක්  පමණක් විය යුතු ද? සැබැ අද්‍යතන ස්ත්‍රියගෙ ප්‍රකාශන වුවමනාව එතරම් සරළව ස්ථාන ගත විය යුතුද?

සුන්දර ස්ත්‍රිත්වය සම්බන්ද හා පරමාදර්ශි ස්ත්‍රිත්වය සම්බන්ද පිරිමි ආශයන් ගෙන් වියුක්ත වූ යතාවාදී  ප්‍රකාශනයක්  සදහා ඇයට අයිතිය තිබිය යුතුය. එම ප්‍රකාශනය කියවා ගැනීමට සූදානම් ප්‍රෙක්ශක ප්‍රජාවක් සිටිය යුතුය. පුරැෂ මූලිකයෙන් ඉක්මවී තම සැබෑව, තම අවශ්‍යතාව, තම අනන්‍යතාව, තම මානුශිය භාවය, තමන්ගේ කර්තෘ භාවය සමාජයට ගෙනයන නර්තන කලාවක් වෙනුවෙන් ඇය වැඩ කළ යුතු කාළය එළැබෙමින් තිබේ. නර්තනය තුළ ස්ත්‍රිය සතු සමස්ත විභවය පුපුරා හළ යුතු කාලය එළැඹ තිබේ. තම ශරීරය හා භාවයන් පුරැශ මූලික දෘශ්‍ටිවාදයේ අත් අඩංගුවට පත් ප්‍රෙක්ශකාගාරයක ඇස පිනවීමට නොව, කතාකිරීමට, හඩනැගීමට, මුදා හැරිමට, අභියෝග කිරීමට, පුපුරවා හැරිමට කාලය එලැබ තිබේ. නැවතත් ලාංකේය නර්තනයට හැරවුම් ලක්ෂයක් ඇවැසි යුගය එළැඹී තිබේ.

(කතුවරිය නර්තන ගුරැවරියක් හා වෘත්තිය රංග රචනා ශිල්පිනියක් වශයෙන් කටයුතු කරයි. ඇය කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශ්‍රීපාලි මණ්ඩපයේ ප්‍රසංග කලා ශාස්ත්‍රවේදි උපාධි දාරිනියක් මෙන්ම කැළණිය  විශ්වවිද්‍යාලයේ නර්තනය පිළිබද ශාස්ත්‍රපති උපාධිදාරිනියක් ද වේ. මීට අමතරව, ඇය නාවල  විවෘත විශ්වවිද්‍යාලයේ  අධ්‍යාපනවේදය පිළිබද පශ්චාත් උපාධිදාරිනියක්ද වේ)

Total
187
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සමාජ-දේශපාලනික අභියෝග හමුවේ විශ්වවිද්‍යාලවල සමාජ වගකීමේ ස්වභාවය [1]

~ සසංක පෙරේරා (මෙම ලිපිය 2014 වසරේ ඉදිරිපත් කළ දේශනයක සිංහල පිටපත වේ. මුල් දේශනයේ සිට අද වන විට බොහෝ කලක් ඉක්ම ගොස් තිබුනද, එහි ඉදරිපත් කර තිබු අදහස්වල තත්කාලීන වලංගුතාවය සලකා, විශ්වවිද්‍යාල පිලිබඳ අපගේ කෙටි ලිපි මාලාවේ කොටසක් වශයෙන් නැවත පලකරන්නට සංස්කාරක මණ්ඩලය තීරණය කර ඇත) (ඉහල චායාරූපය: පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය; සුනන්දා ප්‍රේමසිරි, සිංහල අංශය, පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලය) උපකුලපතිතුමනි, පීඨාධිපතිතුමනි, මිත්‍රවරුනි; ඔබ සැමට සුභ උදෑසනක් වේවා. මීට කලකට ඉහතදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍ර පීඨයේ පීඨාධිපතිතුමා මා වෙත…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ලංකාව තුළ චීන සමාගම් වල මැදිහත් වීම සුළු කොට තැකිය හැකිද?

පවිත්‍රා ජයවර්ධන,කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය – අප  ජීවත් වන්නේ ලෝක පර්යාය (world order) යම්කිසි ආකාරයක සංක්‍රාන්තියක තිබෙන මොහොතකයි. සෝවියට් සමූහාණ්ඩුව  බිඳවැටීමෙන් පසුව ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පර්යායක් ලෝකයේ ඇති කිරීම්ට ඇමරිකාව ප්‍රමුඛ බටහිර කඳවුර දැඩි ව්‍යායාමයක නිරත විය.  කෙසේ නමුත් අද වන විට ලිබරල් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී කදවුර දැඩි අර්බුදයක සිටින බව පැහැදිළිය.  ඇමරිකාව වැනි රාජ්‍යයකම ට්‍රම්ප්  වැනි අන්ත දක්ෂිණාංශික නායකයෙක් පත්වීම, මහත් බලාපොරොත්තු ඇතිව සකස් වූ යුරෝපා හවුලෙන් බ්‍රිතාන්‍ය  ඉවත් විය යුතු බව බ්‍රිතාන්‍ය ජනයාම තීරණය කිරීම වැනි සරල නිදර්ශන…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

තාක්ෂණික දියුණුව සමග ගබ්සාවේ දිශානතිය සහ එහි සමාජයීය පැතිකඩ  

~ පූර්ණිමා ගමගේ,  ආර්ථික විද්‍යාව පිලිබද ශාස්ත්‍රවේදී උපාධි අපේක්ෂිකා, රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලය (කාටූනය: ගිහාන් ඩි චිකේරා) වර්තමානය වන විට තාක්ෂණය ලෝකයේ සියලුම අවකාශ අතික්‍රමණය කරමින්, සිය ආධිපත්‍යය පතුරවමින් සිටී. වයස් භේදයකින් තොරව තාක්ෂණික ව්‍යාප්තිය සිදුවත්ම, තාරුණ්‍යය සීග්‍ර වේගයකින් එයට නතු වෙමින් පවතින යුගයක, සමාජය කෙරෙහි ඉන් ඇතිවන ප්‍රතිවිපාක කෙලෙසින් වේ දැයි පූර්ව නිගමනයකට, පූර්ව කථනයකට එළැඹීම ඉතා දුෂ්කර කාර්යයකි. තාරුණ්‍යයට තාක්ෂණය සමීපවීමත් සමග දෛනික කටයුතුවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් තාක්ෂණය උපයෝගී කරගනිමින්  සිදුකර ගැනීමට වත්මන් මානවයා උත්සාහ කරයි.…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (මේ රචනය ‘සෝසියෝ ටෝක්ස්’ යූ ටියුබ් නාලිකාව සඳහා කළ අදහස් දැක්වීමේ ලිඛිත පිටපතයි. එහි ශ්‍රව්‍ය පඨිතයට මෙතැනින් පිවිසිය හැක) ආයුබෝවන්. මට මේ වෙලාවේ අවශ්‍ය ශ්‍රී ලංකාවේ දැනට පවතින සමාජ විද්‍යා සම්ප්‍රදාය තුළ රචනය හා ප්‍රකාශනය කියන ක්‍රියාවලීන් පවතින අකාකාරය ගැන යමක් කියන්නයි. ඒ, මීට පෙර මම කරපු අදහස් දැක්වීමේදී මතුවෙච්ච ‘රචනය’ කියන කාරණය පිළිබඳව වැඩි දුර සාකච්චා කිරීමේ අදහසින්. ඒත් රචනය හා ප්‍රකාශනය සම්බන්ධයෙන් කතා කරන කොට, සමාජ හා…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

විධිමත් ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර, ජාත්‍යන්තර සබදතා පිළිබද ශාස්ත්‍රීය රචනාකරණය සහ නිර්මාණ සාහිත්‍යයේ අනාගතය

~ සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය තත්කාලින ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවේ හා නේපාලයේ බෞද්ධ සිද්ධස්ථාන වෙත වන්දනාවේ යන පිරිස් පිළබද පර්යේෂණයක් මා 2017 දී පමණ සැලසුම් කර, 2018 අග භාගයේ පමණ සිට ක්‍රියාත්මක කලෙමි.  මාගේ උනන්දුව වූයේ එම චාරිකා මගින් ජාත්‍යන්තර දේශ සීමා සහ දකුණු ආසියාව පිළිබද තත්කාලීන භූ-දේශපාලනික තේරුම්ගැනීම යම් ලෙසකින් වෙනස් ආකාරවලින් අර්ථ දැක්වීමට හැකිද යන්න සොයා බැලීමය. මාගේ ගවේෂණය තත්කාලීන වන්දනා ගතිකත්වයන් වෙත යොමු වී තිබුනද, යටත් විජිත යුගය දක්වාද පර්යේෂණය යොමු…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

රාජ්‍ය විශ්වවිද්‍යාලවලට පහරදීම: ඉන්දියාවේ අනාගතය උකසට නොතබන්න

දීපක් නයියර් – ආර්ථිකවිද්‍යාව පිලිබඳ සේවාසම්මානිත මහාචාර්යජවහර්ලාල් විශ්වවිද්‍යාලය පරිවර්තනය:අනුෂ්කා කහඳගමගේදකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය (තත්කාලීනව විශ්වවිද්‍යාල තුළ, විශේෂයෙන් රාජ්‍ය අනුග්‍රහය සහිතව සිදුවන ප්‍රචණ්ඩත්වය, ඉන්දියාවේ ප්‍රභල දේශපාලනික වාදවිෂයක් බවට පත්ව තිබේ. මේ ප්‍රචණ්ඩත්වයේ එක් අරමුණක් වී ඇත්තේ එකී ආයතන තුළ සාම්ප්‍රදායිකව සිදු වූ විචාරශීලි කතිකාව හා දේශපාලනික විවේචනය පාලනය කිරීමය. එනමුත් මේ තත්වය සමස්ථ දකුණු ආසියාතික කළාපයටම පොදු තත්වයක් වන අතර, යම් මට්ටම්වලින් ඉන් බැහැර ප්‍රදේශවලද දැකගත හැක. දැනට ඉන්දියාවේ සරසවි තුළ සිදුවන ශිෂ්‍ය මර්දනය පෙන්වා දෙන මෙම…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

සාහිත්‍ය සම්මාන, ඇගැයීමේ වතාවත් හා ශ්‍රීලාංකේය ඉංග්‍රීසි නිර්මාණාත්මක රචනාකරණය

සසංක පෙරේරා, දකුණු ආසියානු විශ්ව විද්‍යාලය, නව දිල්ලිය – (සටහන: මේ ලේඛණය 2016 ග්‍රේශන් සම්මාන පිළිගැන්වීමේ උත්සවයේදී 2017 මැය 27 දා කොළඹ බණ්ඩාරනායක සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේදී කළ කතාවේ වඩාත් දීර්ඝ සංස්කරණයේ සිංහල පරිවර්තනයයි. ) විනිශ්චයකරුවන් මුහුනපෑ ගැටලුවසර 2016 සදහා පිරිනමණ ග්‍රේෂන් සම්මාණයේ විනිශ්චයකරුවන් වශයෙන් සම්මාන සඳහා ඉදිරිපත් කර තිබූ රචනා පිළිබඳ තීරණ ගැනීමේදී මුහුණ පෑ ගැටළු පිළිබඳ කතා කිරීමේදී මා මේ අදහස් ඉදිරිපත් කරන්නේ මා සමග කටයුතු කළ අන් විනිසුරුවන් දෙදෙනා වන චන්දන දිසානායක හා රුහානි…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

වීර අලකේශ්වරගේ ශෝකාන්තය: අතීතයෙන් ලැබෙන සංඥා

~ සසංක පෙරේරා, සමාජ විද්‍යා අංශය, දකුණු ආසියානු විශ්වවිද්‍යාලය මා උසස් පෙළ පංතිවල ඉගෙනගන්නා කාලයේ, මට සිංහල බස ඉගැන්වූ  ගුරුතුමා කෝට්ටේ යුගයේ දී චීන නාවික අද්මිරාල්වරයෙයෙකු විසින් ලාංකේය පාලකයෙකු පැහැරගෙන යෑම පිළිබඳ කථාවක් අපට විස්තර කළ ආකාරය මට තවමත් මතකය. එනමුත් එය ඔහුගේ පන්තියේ විෂය කරුණුවල කොටසක් නොවීය. එනමුදු, හොඳින් පොතපත කියවූ පුද්ගලයෙකු වූ නිසා ඔහු මේ කතාව මැනවින් දැන සිටි අතර, එමගින් ඔහුට අවශ්‍ය වූයේ බලය හා දේශපාලන ඇඟිලිගැසීම් පිළිබඳ අපට කරුණු දැක්වීමටය.  මේ…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට 1

භාෂණයේ අයිතිය සහ නිරාගමිකත්වයේ දේශපාලනය

~ |ගුරුගොඩ සිරිවිමල  හිමි ඉන්දික රත්නායක නැමැත්තකුට එරෙහිව බෞද්ධ තොරතුරු කේන්ද්‍රය මගින් නීතිමය පියවර ගන්නා ලෙස ඉල්ලමින් අපරාධ පරික්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ අධ්‍යක්ෂක තුමන්ගෙන් ඉල්ලා සිටින අවුල් සහගත ලිඛිත ඉල්ලා සිටීමක් මෑතකදී දක්නට ලැබුනි. ඉන්දික රත්නායකට මේ චෝදනාව එල්ල කිරීම සඳහා ඔවුන් ඉදිරිපත් කරන ලිපියේ දැක්වෙන පරිදි, ඔහු “බුදු දහම ජෛන දහමක් යැයි මිත්‍යා මතයක් සමාජගත කිරීමට යත්න දරා ඇති බව” පවසයි. මෙකී අදහස පිළිබඳව මා තුළ විශේෂ අදහසක් හෝ ආකර්ශනයක් නැත. කෙසේ වෙතත්, එම විවාදාපන්න කරුණ ගැන සාකච්ඡාවකට…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට

කෝවිඩ් 19 මර්ධනය ඩිජිටල් ආඥාදායකත්වයක් කරා ගමන් නොකරන්නට නම් ….

~ පවිත්‍රා  ජයවර්ධන, ජාත්‍යන්තර සබදතා අංශය, කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය ~ ක්‍රිෂාන් සිරිවර්ධන කෝවිඩ් වසංගතය මර්ධනය කිරීම සඳහා ලොව සෑම රාජ්‍යයක්ම  පාහේ තමන්ට හැකි ආකාරයෙන් විවිධ ක්‍රියාමාර්ග ගැනීමට පෙළඹී තිබේ. මේ අතර ප්‍රමුඛ ස්ථානයක් ගන්නේ ජනයාගේ සබඳතා අන්වේක්ෂණය (surveillance)  පහසු කරවන “ලුහුබැඳීම් උපායමාර්ගයි” (tracking strategies). මේ වන පෙනීයන්නේ, ආසාධිත පුද්ගලයන්ගේ ස්පර්ශකයන් සොයා ගොස් හදුනාගෙන, ඔවුන් වේගයෙන් නිරෝධායනය වෙත යොමුකළ රාජ්‍යයන් කෝවිඩ් මර්ධන ක්‍රියාවලියේ ඉදිරියෙන් සිටින බවයි. එලෙස ලුහුබැඳ ගොස් හදුනාගැනීම කුඩා රාජ්‍යයන්ට පහසු වුවත්, ජනගහණය අධික විශාල…
වැඩි විස්තර පරිශීලනයට